Waarom groeit mijn roos niet meer?

In het voorjaar groeide hij snel, maar er kwamen nauwelijks rozen aan. Nu groeit hij bijna niet meer en hebben de blaadjes allemaal gaatjes (zie foto). Is dit een ziekte, of een dier? En hoe kan ik het oplossen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
7.6K
Amadea
7 jaar geleden
Het ziet er naar uit dat je Rupsje Nooitgenoeg op bezoek hebt gehad.

Antwoorden (1)

Vrijwel alle planten groeien snel in het voorjaar en na de zomer niet meer. Dat er nauwelijks bloemen in hebben gezeten kan te maken hebben met de snoei.

De gaten lijken inderdaad te komen door rupsen. Als er toch geen knoppen in zitten kun je die lelijke stukken gewoon wegknippen. Anders gewoon laten zitten. In de winter komt de plant tot rust. In het voorjaar loopt 'ie opnieuw uit en zal dan weer snel groter groeien.
Niet wachten tot 'ie te groot wordt en dan in het voorjaar snoeien tijdens de groei. Dan knip je alle scheuten weg waar de knoppen aan komen. Eerst terugsnoeien en dan in het voorjaar uit laten groeien. Als er dan bloemen in komen, kun je telkens de uitgebloeide bloemen wegknippen om nieuwe bloemen te stimuleren.
Google ook eens op 'rozen snoeien' en zoek een omschrijving die past bij het soort roos dat jij hebt.
Inekez1