Moet je een druif of een framboos perse opbinden?

Ik wil graag twee druiven planten en ik wil twee frambozenstruiken planten. Nu lees ik af en toe over opbinden en ik vroeg mij af of dit echt MOET of dat het meer een optie is voor een betere oogst.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (2)

Druivenstruiken zijn klimplanten, dus ja die moet je even helpen door ze op te binden.

Frambozen zijn gewoon laagblijvende struiken echter door de zwaarte van de vruchten kan het zijn dat ze door gaan buigen en de grond raken en / of takken breken, uit voorzorg op binden is dus dan ook aan te raden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, een frambozentak die op de grond hangt, gaat op de plek waar hij de grond raakt opnieuw wortelen. En de takken groeien vaak met een boog naar de grond. Je ziet zelden dat de takken rechtop naar de hemel groeien.