hoeveel water heeft een dracaena marginata nodig?

De plant lijkt al snel droog, maar het is van oorsprong wel een tropische plant, dus hoe vaak en hoeveel water heeft deze in wezen eigenlijk nodig?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Antwoorden (2)

De Dracena verbruikt niet veel water. Geef hem pas water indien de bovenkant van de grond droog aanvoelt. Dit zal in de zomer sneller zijn dan in de winter.

De hoeveelheid water is afhankelijk van onder andere de temperatuur, grootte en lichtintensiteit. Er mag absoluut geen laagje water onderin de pot komen te staan, de grond moet al het vocht kunnen absorberen. Voelt de grond na een week nog steeds vochtig, dan is het raadzaam om minder water per gietbeurt te geven. Bij twijfel kan er beter minder water worden gegeven.

Bij te veel water zal wortelrot optreden. De stam zal onderin zacht worden bij te veel water.
fremar
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat fremar zegt: pas weer water geven als de grond goed droog is. Bij te veel vocht laat hij teveel bladeren vallen, als de rot al niet in de stam schiet. Regelmatig vernevelen met de plantenspuit wordt wel erg gewaardeerd. +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt inderdaad..Ze kunnen zelfs beter te droog dan te nat staan
Ik heb er zelf 2 staan, en mijn ervaring is dat een dracaena beter droog kan staan.
Zeker in de winter dan heeft hij eigenlijk helemaal geen water nodig, maar dat ligt ook aan het formaat van de plant en de temperatuur in de woonkamer.
Een dracaena staat liever droog dan nat, als je twijfelt bij water geven dan zou ik wachten. Als ze gaan rotten dan zijn ze veel moeilijker te herstellen dan dat ze te droog staan