Komt het nog goed met mijn vlinderstruik (zie uitleg)?

Mijn vlindersstruik is in de herfst heel kort afgezaagd en loopt nu nog steeds niet uit, zelfs niet een beetje. Komt dat nog goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
14.6K

Het beste antwoord

Het maakt niet uit of je de vlinderstruik zo kort hebt afgezaagd . het is net als een nagel die je knipt die groeit ook weer .
Een vlinderstruik moet je goed kort houden .
Maar door de lange winter komt de vlinderstruik iets later op gang .
Bij de mijne zijn nu ook nog maar een paar hele kleine blaadjes te zien .
Gewoon rustig afwachten en geef hem de tijd .
Het komt allemaal goed .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop zó dat jij gelijk krijgt....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de ene begint hij eerder uittelopen dan bij de ander .
Bij mij is de groei sinds enkele dagen begonnen dmv bladvorming .
En kijk eens bij jou vlinderstruik of je al kleine blaadjes kunt ontdekken !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je lijkt gelijk te krijgen, er zitten nu een paar hele kleine blaadjes aan, hij leeft dus nog! Gaat de struik nog bloeien deze zomer, denk je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk gaat hij dit jaar nog bloeien .
Deze week is de temperatuur er nog niet na . maar als hij een beetje zon krijgt dan moet je eens zien wat hij dan gaat groeien en bloeien .
Het is trouwens wel een mooi gezicht hoe snel die blaadjes gaan groeien en hoeveel erbij komen ieder keer .
Ga nu maar genieten van hoe snel hij gaat groeien en dan bloeien .
En kijk nu maar eens weer dan kun je zien hoeveel blaadjes erbij zijn gekomen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, + 10!

Andere antwoorden (6)

Dat komt niet meer goed denk ik want bij mij zijn ze al heel ver met uitlopen. Ik snoei mijn struiken altijd vroeg in het voorjaar, juist omdat ze lang groen blijven en bloeien op nieuw hout.

Toegevoegd na 45 seconden:
En je mag ze snoeien tot aan het oude hout en niet verder.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.neerlandstuin.nl/struiken/buddleja.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlinderstruiken moeten inderdaad vroeg in het voorjaar worden gesnoeid. En dan mag je best heel rigoureus zijn: tot 20 cm boven de grond is normaal gezien geen probleem.
Wij hadden ze ook een keer (per ongeluk) in het najaar gesnoeid - ze zijn ter ziele gegaan... :(
Voordeel van vlinderstruiken is wel dat ze snel groeien, dus een nieuw struikje lijkt al vlug heel wat.
Een vlinderstruik snoei je in de lente, rond maart, omdat ze anders vorstgevoelig zijn. Gezien de kou van afgelopen winter vrees ik dat het niet goed komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een een stukje van de bast verwijdert en daaronder is het groen, dan leeft hij nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervan af, hoe oud je struik is.
Bij mijn vader staat er één, die intussen 30 jaar oud is, en ook niets 'doet'. Toen ik op het tuincentrum dezelfde vraag als jij stelde, zeiden ze, dat hij dan gewoon 'op' is.
Om zeker te zijn van vlinders in je tuin zou ik er een nieuwe vlakbij planten, en de oude nog een seizoen de kans geven, en er vooral wat extra tuinmest bij doen.
Nieuwe struikjes kosten nog geen €10,00 - en dan kan je weer de hele zomer, en nog vele jaren daarna, genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er nog zat staan. hj zaait zich erg uit.
Ik vrees dat je je vlinderstruik te kort hebt aggezaagd. Een vinderstruik moet je nl. twee keer snoeien. De eerste keer in het najaar tot ongeveer een meter hoogte (om de vlinderstruik gedurende de vorstperiode te beschermen) en in het voorjaar (na de vorstperiode) tot de gewenste hoogte. Zo doe ik het zelf met mijn vlinderstruik en is volop aan het groeien.
Zie bijgevoegde link. Na een stukje reclame krijg je nuttige informatie over het snoeien van je vlinderstruik.
Als hij nu niet aan het uitlopen is vrees ik dat hij de afgelopen winter niet heeft overleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vlinderstruik kan je eigen pas in het voorjaar snoeien (maart) doe je het voor de winter, dan loop je de kans dat hij bevriest.
Mogelijk loopt hij nog wel uit, maar dan heel laag bij de grond, dat kan nog steeds gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mijne is overduidelijk al een paar jaar niet gesnoeid, en de oude takken (die nu uitlopen) zitten al op een meter of twee, drie hoog.
Zou ik die NU nog kunnen snoeien, of beter volgend voorjaar ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vrij ernsitg; hij heeft eigenlijk ruim een meter, anderhalve meter enkele stam voor de takken beginnen. Wel wat nieuwe uitlopers onderaan uit de wortels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor marleen, die kan je nu nog goed snoeien, niet kijken waar er blaadjes zitten, maar gewoon op een halve meter af zagen, de nieuwe uitlopers bij de wortels zullen de nieuwe struik worden.