Kan ik bloembollen in een pot volgend jaar nog een keer gebruiken?

Ik had in de vorige herfst in een mooie pot met bloembollen (tulpen en narcissen) klaargemaakt, waar ik de afgelopen maand veel plezier van heb gehad.
Nu zijn ze uitgebloeid. Moet ik de bollen eruit halen en iets anders in de pot zetten? Of kan ik de bollen laten zitten (zoals in de tuin) en volgend jaar opnieuw gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
15.4K

Het beste antwoord

Eigenlijk kan je beter de bloembollen weg gooien, of ze ergens achter in een tuin planten.
Als bollen zijn uitgebloeid, moeten ze eerst nog volop gaan groeien en nieuw blad maken.
Pas dan is hij voldoende gegroeid om het volgende jaar weer te bloeien, haal je ze nu uit de pot, dan kunnen ze niet herstellen en zullen volgend jaar slecht of helemaal niet meer bloeien.
Je kunt de bollen wel in de pot laten zitten, moet ze wel mest en water geven!
En pas als het groen afsterft kunnen de bollen de pot uit en kan je ze droog bewaren tot oktober.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed, je bent een ware bol-expert.
bloembollen weggooien, is dat niet erg jammer..??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen tuin hebt om ze nu in te planten is het eigenlijk veel werk, je moet ze in pot telkens water en mest geven, net zo lang tot ze uitgegroeit zijn, daarna drogen en in kranten bewaren tot de herfst.
Maar in de praktijk staan ze met te veel in een pot met grond waar onvoldoende voeding in zit en na de bloei wordt er ook meestal water geven vergeten.
De bollen sterven dan te vroeg af en zullen volgend jaar slecht of niet meer bloeien.
Dan heb je veel werk voor niets gedaan.
En het ergste dat zie je pas volgend voorjaar als je geen nieuwe bollen meer kan planten, dus zeg ik, koop maar nieuwe , ze zijn niet zo duur.

Andere antwoorden (6)

mijn vriendin her-gebruikt altijd bloembollen.
en jawel: ze komen opnieuw tot bloei.
zij heeft groene vingers, dat scheelt.

mij lukt niet wat haar vaak wel lukt.
gewoon proberen, flinke dot liefde erbij doen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Bollen er uit halen, loof er af snijden en in een donkere kast leggen, Kun je ze volgende winter weer planten voor het nieuwe voorjaar.
Je kunt ze ook met pot en al wegzetten, maar dan heb je iets meer kans op rot.
Je kunt ze ook in de tuin zetten )of laten staan), dan krijg je volgend jaar een vrolijke verrassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kun je de bollen er uithalen,als het blad vergeeld en verdord is en op een donkere,vorstvrije plek bewaren en als het tijd is,in het voorjaar weer in de aarde (verse) in de pot zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje, bollen plant je in het najaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik veel! Bedankt Ed.
Na de bloei haal ik ze uit de potten en laat ze afsterven in de tuin. het jaar daarop komen ze weer tot bloei en geniet je er jaarlijks van. (Narcissen)
Dit gaat niet op voor tulpen, die moeten wel gedroogd en donker bewaard worden want anders komt er volgend jaar nog een kleine bloem of alleen maar blad op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste tulpen (de niet botanische grote soorten) doen het op die manier niet goed, maar dat geld ook voor de tuin... die moeten er altijd uit en later opnieuw geplant...

Maar eigenlijk alle andere soorten worden er mooier op ieder jaar... je moet ze wel gewoon laten afsterven, maar je kunt er ook gewoon wat zomerbloeiers bovenop en tussen zetten...

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de narcissen uit de pot halen en in een groepje dicht bijelkaar in de tuin planten. Ik heb zelf al een aantal
keer in het tuincentrum gekochte narcissen in pot na de
bloei in de tuin geplant. Ze bloeien ieder voorjaar weer
prachtig. De tulpen kun je beter in de pot laten tot al het
groen is afgestorven. Niet vergeten de tulpen gewoon water te geven tot al het groen is vergeeld. Daarna bollen
rooien en laten drogen, en droog en zo koel mogelijk bewaren.