Hoe kan ik mijn kamerplantje redden?

Ik heb een zamioculcas gekregen voor mijn verjaardag.
Een makkelijke kamerplant zeggen ze.

Dat is leuk, maar ik heb hem water gegeven en hij begon geel te worden (dus te veel water zover ik weet) maar nu begint hij bruin te kleuren (uitdrogen denk ik dan).
Heb ik hem nu verzopen of uit laten drogen?

het zijn 2 a 3 stengels waar het blad van verkleurd is....hoe kan ik mijn plantje redden???

(hij staat overigens op een plaats waar hij eigenlijk geen direct zonlicht vangt).

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Antwoorden (3)

Die heb je dan inderdaad verzopen, want een plekje met wat minder direct zonlicht zou hij wel aan moeten kunnen.Uitdrogen doe je hem niet zo snel, en dat merk je dan ook niet doordat ie bruin wordt, maar doordat het blad wat slap en futloos maar nog wel groen wordt. DAN is het tijd voor een slokje water. Als de plant echt bruin wordt, is de wortel verrot en sterft hij af.

Als nog niet de hele plant een onnatuurlijke kleur heeft gekregen, heb je kans dat hij zich wel weer een beetje herstelt als je hem gewoon even een tijdje met rust laat. En dan echt met rust ; geen water meer, niet aanzitten, niet draaien, niet verplaatsen ; al die dingen leveren 'stress' op voor de plant (jaja) en zorgen voor een grotere of kleinere 'klap' die hij weer moet 'verwerken'. (Niet letterlijk natuurlijk ; de psyche van de plant is ongetwijfeld in orde, het gaat puur om de lichamelijke kant van de zaak).

Staat hij echt in zeiknatte aarde, dan is het nog wel ene idee hem even over te potten in een (wat grotere) pot met nieuwe tuinaarde, die je iets minder nat maakt. (gewoon vochtig). Enne...helemaal onderhoudsvrije kamerplanten bestaan niet hoor. Of je moet ze van de zijde-afdeling halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs die zijn niet onderhoudsvrij, er kúnnen toch een stofnesten in komen te zitten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord Marleen, mis alleen het vriendelijk toespreken nog :) +1
Zoals je het beschrijft, verzorg je hem goed.
De gele bladeren zouden inderdaad op teveel water wijzen, maar toen ik mijn zamioculas net had aangeschaft (twee stuks) deed één van de twee precies hetzelfde. Eén gedijde vanaf het begin goed; de ander had startproblemen en verloor aanvankelijk zelf een aantal scheuten. Na een moeilijke start doet hij het nu prima.
Dus geef de moed niet op en geef de plant zoveel water dat de aarde licht vochtig (maar niet droog!) is.

Succes!

Voor verzorgingstips: zie bron

Toegevoegd na 4 minuten:
En ... als hij eenmaal goed is aangeslagen, is het inderdaad een makkelijke plant. Ik geef 2 x per week een klein scheutje water en af en toe een beetje pokon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Planten die te veel water krijgen verliezen hun wortelpuntjes, deze rotten weg.
De wortelpuntjes van planten zijn zo belangrijk, omdat ze alleen maar met deze worelpuntjes water en mineralen ( voeding) kunnen op nemen, ze kunnen ze dus echt niet missen.
Zijn ze verrot, dan krijgt de plant, ondanks te natte aarde, een te kort aan water, waardoor mensen geneigt zijn, nog meer water te geven.
Je begrijpt wel dat dit geen oplossing is.
Het enigste wat je nu nog kan doen, de plant goed in het licht zetten en geen water meer geven, als nu de grond gaat uitdrogen, dan kunnen planten soms weer nieuwe wortelpuntjes maken en weer gaan groeien.
De meeste kamerplanten gaan dood door te veel water geven.