Kun je de schillen van pistachnoten in het compostvat gooien? Er zit namelijk zout op.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
8.4K

Het beste antwoord

Ja. Doppen van hazelnoten, arachide- en pistachenoten verteren probleemloos.

Grote hoeveelheden zout zijn niet goed voor de composthoop. Maar het kleine beetje dat achter is gebleven op pistachenotendoppen kan het verteringsproces zelfs helpen op gang te brengen. Dus die zoutrestjes zijn er niet nadelig voor.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik nog wat mag vragen: wat doe jij met schillen van citrusvruchten? Ik lees er tegengestelde berichten over. Het zou vertragend werken op het composteren. Omdat ik elke dag wel 2 citrusvruchten eet, wordt dat wel veel voor het compostvat, en doe ik de citrusschillen in de gft-containers aan de straat.
Amadea
8 jaar geleden
Alleen als die citrusvruchten onbespoten zijn kun je ze laten composteren. De kans dat jij met schimmelwerende middelen behandeld citrusfruit eet is aanmerkelijk groter. En dat is dus in grote hoeveelheden niet goed voor de composthoop.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aha, zit dat zo. Weer heel waardevolle informatie! Beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toppie! Bedankt! Wat fijn toch, deze website!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar hoe zit het dan met bananenschillen, meloenschillen etc? Die zijn waarschijnlijk ook allemaal bespoten.
Amadea
8 jaar geleden
Van met name Spanje, Egypte, Marokko en Griekenland is bekend dat fruit daar veel bespoten wordt. En dat zijn juist de landen waar de citrusvruchten vandaan worden gehaald. Bananen, meloen, ananas, avocado, mango en passievruchten niet, dus daarvan kun je de schillen wel goed aan de composthoop toevoegen. Bananen zijn er zelfs goed voor, want die schillen zitten vol met voedingsstoffen - waaronder kalium - die het composteren verbeteren en versnellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor alle informatie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk schiet me nu weer een vraag te binnen. Mijn excuses dat ik er zelf geen boek over lees. Ik heb namelijk het chronische vermoeidheid syndroom en lees daardoor nogal langzaam. Dus boeken lezen gaat helaas niet. Ik weet dat je geen bewerkt eten in het compostvat moet gooien. Maar hoe zit met dingen die alleen gekookt zijn? Ik heb hier wat stronkjes van gekookte broccoli en de schillen van gekookte zoete aardappels (die heb ik dus na het koken ervan afgehaald, dat gaat dan heel gemakkelijk). Er zit dus verder niks op, geen jus of kruiden.
Amadea
8 jaar geleden
Graag die vraag in het vraagveld plaatsen! Dit heeft niets meer met deze vraag te maken. En bovendien krijg je dan kans op meer antwoorden, omdat anderen die nieuwe vraag dan ook zien staan.