Waarom of wat is het verschil tussen ploegen of frezen ?

ik heb een grond frees en een ploeg gekocht.
op het stukje grond dat ik beheer wil ik graag de grond gaan bewerken om groente te verbouwen .
nu staat er riet op dus ..
wat is beter .. ?
ploegen of frezen ..
of beide ??

Toegevoegd na 56 seconden:
ps ik heb een tweewielige 10 pk diesel tuinfrees/ploeg

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
18.4K

Antwoorden (2)

Ploegen is de grond 'omspitten'. Je haalt onderliggende bodemlagen naar de oppervlakte. Frezen is het klein maken van kluiten grond. Afhankelijk van de grondsoort moet je beide doen om de grond geschikt te maken voor groenteteelt. Zand hoef je meestal niet te frezen, zwaardere grondsoorten vaak wel. Ploegen van kale grond is meestal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verschil tussen ploegen en frezen:

Bij ploegen keer je de grond, en als je dit goed doet, met voorploegjes en al, dan zul je zien dat na deze bewerking de grond geheel zwart is, en alle plantenresten, onder de grond liggen en kunnen verteren.

Bij frezen hou je een deel van de groene plantenresten boven de grond, deze zullen na het frezen blijven door groeien en je krijgt de grond niet onkruid vrij.

Echter als de grond veel riet bevat, dan zal het onmogelijk zijn, om dit ineen keer onder te ploegen, je kunt dan beter de grond eerst met een schijveneg bewerken, zodat de plantenresten stuk zijn, en op zich vlak boven de grond bevinden, daarna kun je gaan ploegen, zodat je alle plantenresten onderwerkt.

Hou er ook rekening dat afhankelijk van de grondsoort, een frees de grond te fijn kan maken, na een flinke regenbui kan de grond dan compleet dichtslaan en "slemp" gaan vertonen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zou trouwens voor het frezen het riet eerst dood spuiten, daarna eventueel verhakselen, dan eventueel de schijveneg en daarna ploegen.