Hoe je zien aan een plant hoe je hem moet vermeerderen?

Tsja ...
stekken
stuk ingraven tot wortels vormen
bol klieven
zaden ( deze is makkelijk te herkennen natuurlijk )
sommigen vermeerderen uit zichzelf ( soms wel spijtig genoeg )

Is er een algemene regel hoe je aan de plant zelf kan zien hoe je nakomelingen kan krijgen . Zo ja, geef deze regel svp.
Of is het gewone algemene kennis?

8 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Erna55
8 jaar geleden
Alle planten vermeerderen zichzelf.
Je bedoelt te vragen hoe je je tuinplanten snel kunt vermeerderen. De meeste vaste planten zijn te vermeerderen door stekken.
Wanneer een plant zoals een hosta vanuit een kluit groeit, dan kun je hem vaak scheuren.
Sommige planten maken ranken die je af kunt knippen en in de grond kunt planten. Er worden nieuwe ranken gevormd. Wanneer je weet welke plant het is dan kun je dat via google nakijken.

Het beste antwoord

Eenjarige planten leven maar heel kort en kan je vrijwel nooit stekken.
Meerjarige planten zoals de vaste planten die kruidachtig zijn, kan je bijna nooit stekken.
Heesters/struiken kan je vrijwel altijd stekken
Bomen kan je soms heel goed stekken, maar veel soorten totaal niet.
Eigenlijk kan je het aan niets zien, of je wel of niet kan stekken.
Veel bomen worden geënt, dat gaat dan weer wel heel goed.
Bij enten plaats je een takje van de goede soort op een wilde soort. ( fruitbomen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
samenvatting: als het eenjarige is moet je hem zaaien, is het een kruidachtige, dan kan je hem vaak scheuren, heeft hij houtige takken dan kan je hem stekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja zo simpel is het ook weer niet.
Sommige eenjarige kan je wel stekken.
En eenjarigen zijn ook kruidachtig.
Ook tweejarige zijn kruidachtig en sommige ervan kan je ook stekken.
Houtachtigen, zoals struiken, kan je vaak wel stekken.
Maar bomen zijn ook houtachtige en veel soorten er van kan je dus niet stekken.

Andere antwoorden (1)

Je kunt aan veel planten niet zien hoe je ze kunt vermeerderen. Hiervoor moet je de kennis van betreffende planten hebben, of opzoeken. (Eerst determineren en als je weet met welke plant je te doen hebt, dan weet Google wel te vinden hoe je ze moet vermeerderen).