Is klimop die op een Japanse prunus groeit levensbedreigend voor die specifieke boom ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Vaak ziet men klimop groeien op bomen. Meestal kan dit geen kwaad voor de boom en kan men, dankzij de combinatie boom-klimop, een mooi esthetisch geheel bekomen.

Maar soms gebeurt het dat de "hedera helix", ofte klimop, zo dominant wordt op een boom dat er toch sprake is van een nadelige invloed op de boom.
Er zeker een nadelige invloed van de klimop op de bomen. Ten eerste omdat er een concurrentie optreedt tussen de klimopbladeren en de boombladeren. De boombladeren geraken in de schaduw van de klimopbladeren en zo verliest de boom een fotosynthetiserende bladoppervlakte - het gevolg is dat de boom minder suikers kan produceren en dus geremd wordt in zijn groei, of zelfs erger.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist helemaal mee eens! +

Andere antwoorden (1)

Als een boom overgroeid raakt met klimop zal die op termijn afsterven door gebrek aan licht.