Is het normaal dat mijn knotwilgen (nog) niet uitlopen ?

Toen we eind januari dit huis kochten, stonden er in de tuin al drie knotwilgen met takken van ongeveer een driekwart meter lang. Met de verhuizing en alle toestanden er omheen zijn we (natuurlijk) niet er aan toe gekomen om ze dit eerste jaar ook al meteen te knotten, en we weten ook niet wanneer dit voor het laatst gedaan is.

Nu is het half april, de hele tuin ' ontploft' in een zee van groen en bloemen (echt geweldig), maar die knotwilgen doen nog steeds geen ene moer. Geen blaadje en geen knopje is er nog te zien. Ik zou me kunnen voorstellen dat er eentje dood is , wellicht ,maar drie op een rij ??? De takken zijn ook niet uitgedroogd, maar gewoon soepel.

Kan het dat hij alsnog gaat uitlopen en is dit dus normaal, of had ik ze toch moeten knotten, of kan dat eventueel nog ? Of is het een kwestie van volgend jaar weer proberen ?

(Ik had een foto willen maken maar kan de camera weer eens niet vinden ; hopelijk volgt die later vandaag).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11.8K

Het beste antwoord

Normaal is de bloeitijd van de knotwilg van Mei t.e.m. Juni,dus het kan nog,Marleen. Het knotten hoeft beslist niet elk jaar te gebeuren,1x in de 3,4 jaar is voldoende en dat vindt dan meestal plaats in de maanden November t.e.m. Maart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inmiddels zijn de eerste knopjes verschenen.

Andere antwoorden (3)

hier in het dorp zijn ze pas begin april gesnoeid en daar zit ook nog geen knop in.
er zijn verschillende wilgen zo heb je ook zomer wilgen

Toegevoegd na 5 minuten:
de meeste wilgen bloeien in mei - juni
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons in de streek loopt de ene al wel uit en is de ander net geknot.
Dus Marleen rustig afwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me geen zorgen maken een knotwilg gaat niet zó
maar dood en zeker geen drie. We hebben een koude en
lange winter gehad, en de natuur past zich dan aan.
Het uitlopen van knoppen en bloemen vertraagd naar
gelang het koude weer langer voorduurd. Wat het knotten aangaat , de beste tijd is Febr./ Maart, om de de
3 á 4 jaar.