mijn munt in de tuin heeft paarse knoppen moet ik deze nu helemaal terug snoeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
25.3K

Het beste antwoord

De eerste oogst van munt kunt u binnenhalen als de bloemen nog in knop staan. Meestal is dit in augustus. Tijdens een droog seizoen kan de tweede oogst in september plaatsvinden, maar dan is het wel nodig om de planten goed te begieten. Op gunstige plaatsen of tijdens gunstige weersomstandigheden kan er nog een derde muntoogst mogelijk zijn.

Pepermuntplanten kunnen tot de wortel worden afgesneden; de planten mogen niet in bloei raken, omdat dit de kracht doet afnemen en de bladeren er na de eerste koude regenbui geel van kunnen worden. De tweedé pluk heeft gewoonlijk minder bladeren en meer stengels, maar pepermunt mag nooit en te nimmer in het zaad schieten. Muntplanten en speciaal peper- munt moeten bij het drogen heel zorgvuldig behandeld worden, zodat ze niet kneuzen. De bloemtoppen van alle muntsoorten moeten nog in knop worden afgesneden. Sommige mensen vinden het prettig eerst de bladeren van de steel te rissen, omdat dit het drogen verkort, doe ook dit uiterst voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat hoeft absoluut niet. Het ligt er wel een beetje aan wat je er mee wilt. Wil je de munt gaan gebruiken, als kruid of als thee o.i.d., dan zou ik de paarse knoppen er uit halen want de smaak kan wat aan kracht verliezen.
Staat de munt er voor de sier? Geniet dan van de kleurenpracht.
Munt hoef je niet te snoeien, aankomende winter zal hij volledig afsterven en aankomend voorjaar komt hij weer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt dat de munt gaat bloeien, moet je ze laten staan, maar de bladeren worden dan wel wat harder denk ik. Als je weer nieuw blad wilt, moet je ze uitknippen. Je hoeft niet helemaal terug te snoeien, bloemen eruit is genoeg
12 jaar geleden
Tijd om de hele plant te oogsten.
Knip ze een stukje boven de grond af, verwijder de gele en lelijke blaadjes en maak er bosjes van.
Droog ze nu op een luchtige plaats uit de zon.
Zelf doe ik dat op een krant, op een gevelgaskachel die op zijn waakvlam staat.
In een magnetron zou ook goed gaan.
Na enige tijd zijn de bosjes droog genoeg en kan je de blaadjes verkruimelen.
Bewaren in een papieren zak.( max. 1 jaar)
na het afknippen zal de plant weer snel uit gaan lopen en kan je weer verse blaadjes plukken ( drogen)