worden de bloemen van de pioenroos gesuikerd?

Hoorde dat de knoppen van pioenrozen van een suikerlaagje worden voorzien om te voorkomen dat ze te snel uitlopen tijdens transport.
De consument zou de suiker er weer af moeten spoelen. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Op de pioenroos zit een van nature gevormd suikerachtig laagje, dus dat wordt er niet op gespoten.
Als je pioenrozen koopt en ze zijn nog dicht, besproei dan inderdaad de knoppen met wat handwarm water, dan lost het laagje zichzelf op.
Herhaal dit enkele dagen tot de knop open gaat, maar aangeraden wordt om pioenrozen met een iets ontplooide knop te kopen, met helemaal dichte knop kunnen ze te vroeg geplukt zijn en misschien helemaal niet open gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het suikerlaagje om de pioenroos is een trucje van de roos zelf: zodra de bloem op de plant gaat bloeien, drinkt deze enorm veel water. Dat betekent dat als ze in een droge periode zou gaan bloeien, de kans groot is dat de gehele plant doodgaat van de droogte, de bloem verbruikt dan al het water. Zodra het voldoende heeft geregend, lost het suikerlaagje op, dit is het teken dat er volop gebloeid kan gaan worden. Het nadeel van dit suikerlaagje is dat er veel mieren rond de Pioenroos te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Dit is heel interessant. De mieren waren mij bekend, maar dat is een verhaal van 65 jaar geleden, toen de kraamzuster uit onze tuin pioenrozen voor mijn moeder plukje bij de geboorte van haar 7e kind. Een uur later lag ze in een fris opgemaakt bed vol mieren!
Dikke plus voor jouw uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je voor de waardering. En mooi verhaal erbij :)