Driejarige bloemzaadjes; doet het 3 jaar lang of óver 3 jaar?

Dat staat dan op het pakje; 1/2/3-jarig. Had er laatst een gesprek over met mijn vriend en we kwamen er niet uit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Antwoorden (4)

Deze planten doen het 3 jaar lang, daarna sterven ze af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Er wordt bedoeld dat het geen vaste planten zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eenjarigen bloeien in hetzelfde jaar dat ze gezaaid zijn, en sterven af bij vorst. Tweejarigen maken een rozet in het eerste jaar, overwinteren, en bloeien in het tweede jaar. Daarna sterven ze af, maar hebben zich rijkelijk uitgezaaid. Bij 3 jarigen zouden ze volgens mijn redenatie 2 jaar groeien en pas het derde jaar bloeien. Om welke plant gaat het? Ben wel benieuwd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3 jarig is eigenlijk: meerjarig. Het antwoord is niet compleet, want planten "doen" het dan wel 3 jaar lang, maar niet in identieke verschijningsvorm: htts://nl.wikipedia.org/wiki/Meerjarige_plant
Deze plant doet er dus drie jaar over om uit zaad op te komen, te groeien, een bladrozet te vormen om uiteindelijk na 3 jaar te gaan bloeien , zaad vormen en af te sterven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat was mijn redenatie ook. Maar ken je voorbeelden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een drie jarige plant komt niet veel voor.
je zou de grote berenklauw er toe kunnen rekenen, die doet er vaak 3 a 4 jaar over om te gaan bloeien, daarna gaat hij dood..
Tweejarig zijn we wel erg veel, violen, vergeetmenietje, duizendschoon, juddaspenning, look zonder look, madeliefjes enz. enz.
Afhankelijk van de omstandigheden leven deze planten 1, 2 of drie jaar. Twee zal het meest voorkomen, één en drie veel minder

Toegevoegd na 7 minuten:
Watertorkruid (zoals de naam al suggereert: aan te treffen langs de slootkant) is een voorbeeld,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een jarige planten zijn er juist heel erg veel ( duizenden)
Tweejarige planten aanzienlijk minder.
Deze groep planten maken in het eerste jaar een bladrozet op de grond, overwinteren met groenblijvende bladeren en gaan het tweede jaar bloeien om daarna dood te gaan ( er zijn wat uitzonderingen)
Het is genetisch bepaald en niet door omstandigheden.
Je opmerking over watertorkruid snap ik totaal niet, want dat is juist een vaste plant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien is watertorkruid een streeknaam en bedoel jij een andere plant dan ik. Ik bedoel de plant met de wetenschappelijke naam Oenanthe aquatica en dat is géén vaste plant.
Die plant is als regel tweejarig, maar één- (zelden) en driejarig komt voor. Voor alle zekerheid heb ik nog even geGoogled: http://wilde-planten.nl/watertorkruid.htm Daar lees ik trouwens dat hij sóms (!) overblijvend is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Watertorkruid is een gewone Nederlandse naam.
We kweken hem al jaren als overblijvende plant, wel wil hij na een uitbundige bloei, nog wel eens wegvallen, maar vrijwel altijd vormt hij voor de winter opnieuw onderwater blad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is nieuw voor me, weer wat geleerd!
Op elk pakje zaad dat je aanschaft staat een tijd dat het zaad zal kiemen. Dit is meestal drie jaar. Het wil niet zeggen dat het in het vierde jaar helemaal niet meer zal kiemen, maar de kans wordt steeds kleiner. Het ligt er ook heel veel aan hoe goed het zaad bewaard wordt. Als het op een vochtige plaats bewaard wordt zal het bijv. na 1 jaar al niet meer kiemen, wordt het goed droog bewaard dan is het best mogelijk dat het in het vierde jaar nog zal kiemen, ook al staat er een tijd op van 2 of 3 jaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Totaal verkeerd antwoord op de vraag. Wat U bedoeld is de houdbaarheid van het zaad. Wat trouwens vaak niet helemaal klopt.