Deze bollen zijn bijna uitgebloeid. Wat kan ik het beste doen, afknippen of alles laten liggen ?

Ik krijg verschillende informatie wat te doen met bollen die uitgebloeid zijn. Wat is het beste de knoppen er af en de stelen lang laten of alles laten liggen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
6.7K
Reddie
8 jaar geleden
Hoezo bollen. Ik zie alleen Anemonen. En daar oogst je het zaad van.

Het beste antwoord

Op je foto zie ik tulpen en Anemonen.
Tulpen zijn bollen, die ieder jaar een nieuwe bol vormen.
Al tijdens de bloei begint deze nieuwe bol te groeien.
Tijdens het laten afsterven van de bollen, zijn de bollen volgroeid en dat is al spoedig bij tulpen.
Hierna kan je de bollen rooien en droog bewaren.
De Anemonen zijn geen bollen maar knollen.
Halverwege de zomer zijn ze meestal uitgebloeid.
Hierna sterven ze vaak af
Zet er tijdig een stokje bij, dan weet je waar ze staan.
Knolletjes gewoon in de grond laten zitten, gaan in het najaar vanzelf weer groeien.
Alleen uitgebloeide bloemen er af knippen en verder wachten tot het blad geel is, dan kan je alles afknippen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uitgebloeide bloemen mag je met stengel en al af knippen.
Dus tot vlak boven de grond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb er veel aan.

Andere antwoorden (1)

Niet afknippen, dan kan de bol zich niet weer opbouwen/voedingsstoffen opnemen voor volgend jaar.
Gewoon blijven verzorgen tot de bladeren in de herfst geel zijn geworden: pas dan mag je knippen en gaat de bol in rust.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de reactie. Op welke manier moet ik ze nog verzorgen ? Alles laten staan/ liggen en als de bladeren geel worden de telen en bladeren verwijderen ?
Rieneke1
8 jaar geleden
Verzorgen zoals je met de rest van je planten gedurende de zomer doet. Af en toe wat voeding, en wat water in tijden van langdurige droogte. Gedurende de zomer bouwen ze weer reserves op voor de volgende bloei.