heb zwammen op de wortels van mijn 40 jaar oude Atlas ceder, boom wordt doorzichtig, gaat hij dood ?

het zijn boleetachtige zwammen die als een ster openbarsten en aan de uiteinden van de wortels zitten. De boom loop nog wel uit, maar heel summier, kan ik er iets aan doen om hem te redden ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (2)

Zwammen of paddestoelen voeden zich alleen met afstervend hout en tasten geen gezond hout aan. Dat ze op de wortels van je boom zitten wijst er dus op dat de wortels aan het afsterven zijn en dat betekent dat het einde van je boom inderdaad nabij is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Indien er een schimmel aantasting in je boom zit, kan je er niets meer aan doen.
Maar ik heb mijn twijfels.
Boleten zijn paddenstoelen die vooral op arme de zandgronden groeien. en niet op dood gaande wortels, of rottend hout.
Na een flinke regen, kunnen ze het hele jaar voorkomen.
Dat de Ceder nog amper is uitgelopen is niet zo vreemd
Het is pas half mei, vorige week was er nog nachtvorst en het is nog steeds erg koud.
Maar is de Ceder wel ziek, ook dan kan je niets doen, alleen omzagen.