door het plaatsen van een beluchtingspompje voorkom je dat de vijver geheel dichtvriest.
het pompje gebruikt heel weinig stroom en werkt prima, koop dan wel een goede van Velda of zo iets, die echt bedoelt zijn voor vijvers.
Door de belletjes uit het pompje ontstaat er een opwaartse waterstroom, die minder koud water van de bodem omhoog brengt.
Hierdoor blijft er een klein wakje, ook als het hard vriest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

vandaag zal je er niet veel last van hebben :D

De belangrijkste vraag is: Hoe diep is je vijver? Bij een vijver van 80cm diep zal hij niet tot de bodem dicht vriezen. Bij ondiepe vijvers (<50cm) kan je hard je best doen, maar zal bij een winter als afgeklopen jaar eea toch ophouden.

Het makkelijkste is om een luchtpompje met een bruisblokje op een cm of 35, 40 diepte in de vijver te hangen.Die houdt het water in beweging en voorkomt dichtvriezen bij de meeste temperaturen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in de winter in mijn vijver een luchtpomp draaien en gooi er piepschuim in (plaatjes, geen bolletjes ;-) ) piepschuim isoleert, het vriest wel vast maar blijft zuurstof doorlaten. Tot nu toe komen er in het voorjaar nog steeds kleine visjes tevoorschijn dus neem ik aan dat t goed gaat.
Wat je nooit moet doen is een wak hakken, als t al bevroren is ben je te laat. Bij het los hakken van het ijs kun je je vijver lek slaan doordat ijs uitzet en dus al de kanten een eind opzij duwt.

Groetjes,
Muffin05
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja jelle, dat lees je wel in alle boeken, maar heb dat al verschillende keren wel gedaan omdat ik geen keus had en er is geen enkele vis van dood gegaan, er zijn veel verhalen over vijvers in de omloop die totaal niet kloppen, zoals een bos riet in het water, zo kan de zuurstof door de holle stengeltjes onder het ijs komen, maar die stengeltjes zijn wel hol, maar lopen niet door, op iedere knoop zit het dicht, dus werkt het niet, of een tempex ijsvrij houder die niet meer werkt als het meer dan 6 graden vriest enz.
een bos stro of iets dergelijks vriest je bak ook niet kapot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zat is weer niet zo best voor de PH denk ik.
zou het eerder in een tuin gebruiken bij vorst :)
Een fonteintje in de vijver? Het lijkt mij dat het water dan steeds in beweging is en niet bevriezen kan.......Bij het noorderdierenpark staat buiten ook een vijver met fonteinen en die was van de winter niet bevroren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de ruimte hebt en een filter buiten de bak kun je er ook voor kiezen om een composthoop aan te leggen. Het leidingwerk van het filter leg je dan onderin de composthoop. De warmte die de composthoop genereert wordt afgegeven aan de buizen (dus het water) en voorkomt dat je vijver bevriest.

Een luchtpompje kan ook, als het heel hard vriest werkt dat echter ook niet zo goed meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak je vijver diep genoeg ,ca 80 cm minimaal ,leg een pomp op de bodem en laat die pomp het water rondpompen ,door een filter of iets dergelijks ,door de stroming vriest het niet dicht,.