Wat is er mis met deze planten?

In mijn tuin heb ik een aantal planten die er niet helemaal gezond uit zien. wat is er aan de hand en wat kan ik eraan doen? (zie afbeeldingen)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
Erna55
9 jaar geleden
Een plant in de auto zal het niet goed doen...

Antwoorden (1)

De plant op de bovenste foto is vorig jaar aangevreten door een larfje van een kevertje.
kan je nu niets aan doen, de plant ziet er verder erg gezond uit en mogelijk heeft hij er dit jaar geen last meer van, maar ook dat is nooit zeker.
De plant van de onderste foto is een Camelia.
Een uiterst lastige tuinplant als hij op de verkeerde grond staat.
Hij heeft een hekel aan zon, tocht, felle wind, kalkrijke kleigrond, te natte grond en te droge grond, te arme grond.
De plant rooien en hem opnieuw planten op de juiste plek en in de potgrond ( zak vol)
Grond altijd vochtig houden.
Ze horen nu te bloeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De bloei in de camelia is niet echt het probleem. hij bloeit volop. Het zwarte dat op de bladeren zit is er af te vegen met moeite. volgens mij word het roetdauw genoemd? Maar wat is daaraan te doen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik al schreef is de camelia een zeer lastige plant.
problemen met de grond en de standplaats komen erg veel voor.
Doordat de plant onder de grond geen gezond wortelgestel kan maken is hij erg gevoelig voor droogte.
Hierdoor ontstaat er bijna altijd schild luis, ook wel dopluis genoemd.
Op de uitwerpselen ontstaat inderdaad roetdauw.
De plant een juiste plaats geven in de juiste grond, lost het probleem meestal wel op.