waar kan ik een overzicht vinden van wanneer je dingen in de tuin kunt doen?

Zoals wanneer je het beste kunt snoeien, schoffelen, bollen planten en dergelijke.
Ik wil graag wat meer in mijn tuin bezig, maar weet hier niet zoveel van af.
Op welke site kan ik dit makkelijk nalezen?

Zo heb ik bijvoorbeeld nog oude takken van de stokroos staan, kan ik die zo weghalen? Hoorde van iemand dat ik moest wachten tot er geen nachtvorst meer is, maar wanneer is dat?

9 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraagt iets wat eigenlijk niet mogelijk is voor een compleet antwoord.
Snoeien----Er zijn in ons land duizenden soorten heesters en bomen, die allemaal op zich gesnoeid moeten worden al naar gelang de soort.
Schoffelen, altijd schoffelen voordat het onkruid gaat bloeien.
Bollen planten_______Er zijn duizenden soorten bloembollen, met allemaal hun eigen planttijd en diepte.
Dus makkelijk ergens even na lezen is er niet bij.
Alleen als je een naam hebt van een plant struik of boom, kan je iets op zoeken.
Weet je alleen de naam roos, is dat echt niet voldoende, want er zijn klimrozen, struikrozen, babyrozen, botanische rozen, heesterrozen, trosrozen enz.
Ik hoop dat je het probleem snapt.
Alleen met de juiste naam kan je verder komen op internet/ boeken.

Het beste antwoord

Het hangt er van af of je een groentetuin hebt of siertuin.
in januari of februari kalk strooien, behalve bij Rhodondendrons en familie. in maart mesten, liefst met organische (verteerde koeien- of paarden)mest, compost én voeding. struiken die vóór de langste dag bloeien snoei je na de bloei, struiken die pas later in het jaar bloeien kan je nu in maart vrij ver terugknippen.
Dode stengels van vaste planten beschermen de planten tegen (vooral) koude wind. Dus laat je ze in de winter staan, maar je mag ze best in maart weghalen als het nieuwe blad opkomt. Als je tuin niet zo beschut is, beter nog wachten. Hetzelfde geldt voor blad. Blad dat in de herfst valt, haal je van het gras af, en veeg je tussen de planten en struiken als winterdek. Als de voorjaarsbloeiende bollen opkomen, haal je het blad weer weg. Notenblad en eikenblad verteert slecht, dit haal je beter meteen al weg. Het andere blad kan na gebruik als winterdek op de composthoop. als je iwlt dat planten langer doorbloeien haal je gedurende de zomer de uitgebloeide bloemen weg. Dit werkt het beste bij eenjarigen, maar sommige vaste planten belonen je ook met meer bloemen. onkruid kan je het beste met de hand uittrekken. Nu in maart zie je vooral gras goed zitten in de border, en kun je er makkelijk bij. Vanaf half mei kan je de eenjarigen en kuipplanten buiten zetten. In de zomer niet vergeten alles water te geven. Denk ook eens aan een klein fruitboompje of aardbeien. In het najaar (september tot december) kan je bollen planten. Bollen heb je nooit genoeg: het is heerlijk om in het voorjaar zo vroeg al zo veel kleur te hebben. En vergeet niet foto's te maken en veel aantekeningen: daar leer je het meeste van. Veel plezier met je tuin!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je googled op tuinkalender vind je veel , bijvoorbeeld deze:
http://www.pokon.nl/tuinkalender/januari/moestuin/

De oude takken van de stokroos kan je gerust weghalen nu, die zijn dood.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en wat de nachtvorst betreft wordt meestal ijsheiligen aangehouden, half mei.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
word gratis lid :)
http://www.mijntuin.org/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ritsuka
9 jaar geleden
bedankt, ik zal eens kijken