Buxus in pot begint ros te worden,wat doen om dit te verhelpen? Mag ik in deze periode van het jaar nog voeding geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Rieneke1
9 jaar geleden
staat hij niet te nat? Bij teveel nattigheid kunnen de blaadjes rood gaan kleuren. Voeden zou ik nu niet doen.

Antwoorden (1)

Bedrijven die zich bezighouden met het kweken van Buxus als potplant, verpotten deze elk jaar, uiterlijk toch om de twee jaar en zetten ze dan telkens in potten die twee of drie centimeter groter zijn dan de oude.
Zorgvuldig wordt met de hand nieuwe grond bijgevuld en aangedrukt, zodat de groei van het wortelgestel en de bovengrondse groei van de planten kunnen doorgaan.

Vermoedelijk ligt het bruin of ros worden van jouw Buxus daaraan: geen enkele kuip of terracottapot, al is hij nog zo mooi, kan langer dan twee jaar gebruikt worden voor een en dezelfde buxusbol...
Met het verpotten zou ik wachten tot in het vroege voorjaar, hoe later je dat doet, hoe minder de kluit mag beschadigd worden.
Geef ook in de winter water: als enkele takken of hele struiken gedurende de winter afsterven, is gebrek aan water zeker de oorzaak.
Bescherm de plant tegen vorst: slechts weinig buxussoorten verdragen vorst in de wortels en soorten die in de wortels absoluut vorstbestendig zijn, zijn meestal niet degene die men bijzonder vaak als potplant ziet ( bijv. Buxus sempervirens 'Latfolia Maculata).
Bemesten doet men tijdens de groeiperiode : bij potplanten één keer per maand met speciale buxusmest.
Z512099