Hoe kan ik klimop het best verwijderen?

Tegen de zijgevel van mijn huis groeit klimop.
Het groeit door tot aan de dakpannen.
Nu wil ik het verwijderen maar het blijkt tegen de muur aangegroeid te zijn.
Hoe kan ik de klimop het beste verwijderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
7.5K
Rieneke1
14 jaar geleden
weet je wel zeker dat je dat wil?
je kan gelijk je muur restaureren :(
jc54
14 jaar geleden
Met geweld, de ingegroeide wortels blijven nog jaren zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met een palet bedoelde ik een plamuurmes ,waar je de gedroogde wortels kan mee van de muur schrapen

Het beste antwoord

Stukje bij beetje, jaren geleden liet ik het ook maar groeien, het ging toen ook onder de pannen, drukte op den duur de pannen omhoog, doordat de stengels steeds dikker werden, toen kreeg ik daardoor lekkage, moest toen heel veel pannen er af halen om bij de hedera te komen.
Met een flinke schroevedraaier kan je het van de muur af steken en met een snoeischaar er steeds stukken af knippen, je bent wel even bezig.
Niet langer wachten, binnekort gaat het weer groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de tip

Andere antwoorden (6)

Oei... je haalt je heel wat werk op de hals..

Je kan klimpop verwijderen met de hogedrukspuit en een staalborstel. Reken op heel wat spierpijn en dagenlang werk!

Toegevoegd na 21 seconden:
klimpop=klimop :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klimop hecht zich vast aan de muur, je zal nadat je de klimop hebt verwijdert deze aanhechtings "punten" (hechtvoetjes) met een brander moeten verwijderen.
Weet je zéker dat het weg moet, het isoleert goed, tast de muur niet aan en geeft geen ongedierte.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dit probleem ook zelf mee gemaakt, ik ben als volg te werk gegaan: de klimop zo dicht mogelijk bij de wortels door zagen en dan een meter boven de grond de klimop weer doorzagen dat stuk er tussen uit halen vervolgens met een schop de wortels van de klimop uit de grond halen , wat tegen de muur zit ongeveer 2 maanden laten afsterven daarna kan je het makkelijk van de muur verwijderen daarna met een stevig borstel de muur goed schoonmaken en daarna met een hoge druk spuit de muur
goed reinigen, ik weet uit eigen ervaring dat het een hele klus is succes er mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stukje bij beetje de stam doorzagen en weghalen.
De wortels met een scherp plamuurmes zo ver mogelijk verwijderen en dan de hoge druk spuit erop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorig jaar heb ik het gedaan.Ik heb me op het volume verkeken. Meer dan twee grote aanhangwagens vol.
Ik heb het laag bij de grond doorgezaagd.
En met mankracht, 2 personen, van de muur getrokken.
(bij mij was het ca 3 meter hoog maar wel oud,dik)
De wortels heb ik ingeboord met een houtboor en hier Round Up ,onverdund ingegegoten.De plant sterft af. Verkrijgbaar bij elke bouwmarkt.
De worteltjes die achterblijven op de muur , kun je het beste de eerste tijd laten zitten. Die drogen uit ,waarna je
ze met de hand kunt verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je knipt de takken door. Zo sterft het dus af. Als het Bruin is kan je het er makkelijker afhalen.