Wat voor folie gebruik je om onkruid te doden?

Ik lees online dat als je je tuin een nieuwe start wilt geven, dat het nuttig kan zijn om voor een periode van minimaal drie maanden de grond te bedekken met zwarte folie, zodat het onkruid sterft. Er staat alleen nergens wat voor folie je daar het beste voor kan gebruiken. Ik neem aan dat het vochtdoorlatend moet zijn, dus ik vraag me af: gebruik je hiervoor gewoon worteldoek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
5.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb een plek van 2x5 meter waar zevenblad groeide een jaar lang bedekt met zo'n blauw zeil van de bouwmarkt, met die ringen aan de zijkant, die je ook gebruikt voor over aanhangwagens. dus er kon wel water door maar geen licht. Na dat jaar was de grond heerlijk los, want alle wormen, mieren, padden en andere nuttige dieren hadden er lekker onder gewoond. Helaas had de buurman zijn zevenblad niet verwijderd dus een paar jaar later had ik het weer terug.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zwart landbouw folie is totaal ongeschikt, omdat sommige onkruiden er dwars door heen groeien en het ook te veel licht doorlaat.
Het zelfde geldt voor gewoon worteldoek!
Het moet dus folie zijn, dat dik genoeg is en geen licht door laat.
geschikt is oude vloerbedekking, dikke lagen karton, goedkoop PVC of PE vijverfolie, dekzeilen, maar daar moet je dan heel lang tegen aan kijken.
Het hoeft geen water door te laten
Ook moet je voor bepaalde onkruiden het folie wel een jaar laten liggen.
Alles bij elkaar een uitermate lelijke en dure oplossing voor een hele tuin.
En na een jaar als je alles goed hebt gedaan, is alleen het meerjarige onkruid dood, de onkruidzaden dus niet!
Dus binnen een maand is weer alles groen van het onkruid.
Laat je tuin spitten met een mini graver ( kraantje)/
Dat is een uitstekende start voor een nieuwe tuin.
Het onkruid komt pas in het komende voorjaar op.
Op tijd af en toe schoffelen en je probleem is over.

Antwoorden (1)

Nee, juist niet vochtdoorlatend, maar echt helemaal dicht. Verstikken en verdrogen die handel. Het is gerichte massamoord.

Vijverfolie is daarvoor zeer geschikt - maar ERG prijzig, vooral als je een grote tuin hebt en alles in 1 keer wilt doen. Ondoorzichtig landbouwfolie kan ook, maar wappert wel sneller weg. Het is een HELE drastische stap, want echt zo ongeveer ALLES gaat de pijp uit. En daarna moet je alsnog spitten, en veel zaad overleeft de procedure.

Vergelijk het maar eens met een tent die een paar maanden heeft gestaan. Daaronder is het gras en alles wat er verder groeide zo goed als verdwenen, er is een kale zwarte vlakte over. Maar.....een paar maanden tot een jaar op zijn hoogst later zie je er in de regel niks meer van. Echt een heel definitieve oplossing lijkt het dus ook niet te zijn.

En uiteindelijk zul je toch moeten gaan spitten. Ik denk persoonlijk dat gewoon meteen gaan spitten bijna net zo effectief zal zijn. Het belangrijkste is dat je daarna zorgt voor een goede , dichte nieuwe aanplant, zodat de natuur - of eigenlijk vooral het gras - zijn plekje niet meer meteen kan opeisen , maar de grond wordt bedekt met door jou gewenste begroeiing.