Van welk insect zijn de maden die soms in kastanjes zitten. En komen die er al in als de bolster nog gesloten is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7.4K
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat kunnen maden van een snuitkevertje zijn, die worden gelegd als de kastanje nog gevormd moet worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb je het over een tamme kastanje of over een paarde kastanje?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het over een tamme kastanje. De aangetaste kastanjes vertonen kleine korreltjes en de made is wit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag. Mag hellaas nog niet stemmen !

Het beste antwoord

De Curculio elephas lijkt me dan een grote kanshebber te zijn.

Er zijn natuurlijk anders soorten maar de naam (vertaald Duits ) Kastanjeboorder doet me toch in zijn richting kijken.

Toegevoegd na 10 minuten:
Misschien toch wat minder 'aanwijzend' zijn naar de dader. Want zoals ik zei zijn er vele soorten en die curculio ( een soort snuitkever ) zou minder vaak voorkomen hier.

Als ik hier verder opzoek zie ik steeds verschillende soorten van
kloptor, boktor en andere types snuitkever terugkeren.

Moest het een snuitkever zijn,... die legt zijn eitje in het nog zachte vruchtbeginsel. ( net als een worm in een appel dus ... zo worden deze wormpjes eigenlijk in hun eten geboren )
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan ligt het niet aan het feit dat ze te lang op de grond lagen? Maar soms zie je er helemaal niets aan en na een tijdje komt er ineens meelachtige korreltjes uit. Ik neem aan dat dit gebeurt naarmate het beestje dat erin zit groeit, maar kan het dan gebeuren dat ik zonder het te weten zo'n beest opeet als het nog heel klein is?? en kan dit kwaad?