Wat is dit voor een struik met vruchten lijkend op frambozen?

aan deze struik zitten vruchten die lijken op frambozen
Weet iemand hoe die struik heet, ben erg benieuwd

Groet Jan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
5.3K

Het beste antwoord

Het is de aardbeien boom .
De Arbutus unedo, de rode vruchten er van zijn eetbaar en een beetje lekker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Een beetje lekker? Bedoel je daarmee dat ze geschikter zijn voor vogels dan voor mensen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kunt ze eten, maar zijn niet zo bijzonder lekker, zo zijn er veel vruchten. bessen in de natuur die je wel kunt eten maar nooit in de winkel zal vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.appeltern.nl/nl/plantenencyclopedie/arbutus_unedo_compacta_-_aardbeiboom/ Deze vruchten zijn, in tegenstelling tot de Cornus kousa, inderdaad niet echt lekker, daar heb je wel gelijk in.
Min is niet van mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cornus mas vind ik wel erg lekker.
Amadea
9 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: de min is ook niet door mij ingedrukt. We zullen waarschijnlijk niet te weten komen wie dat deed en waarom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amanda, had ik van jou ook niet verwacht.
Zonder uitleg is zo'n min van nul en generlei waarde.
Misschien vindt hij/zij het antwoord onjuist, en zo jaa waarom? of hij/zij vindt de Arbutus wel lekker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens de regeltjes mogen dit soort opmerkingen niet gemaakt worden op GV, het valt onder chatten. Maar iemand mag wel op een min drukken zonder enige toelichting.
Het is vaak het niet gunnen van een goed antwoord.
Stukje frustratie of zo iets.
Dus als GV toch regeltjes gaan veranderen, laat dan een reactie op een min dan ook toe en laat dat niet vallen onder chatten.
Door een min te geven laat je weten dat je het geen geschikt antwoord vind, dus zou je dat moeten kunnen koppelen aan een andere uitleg/antwoord En niet alleen een min en het verwijderen van een reactie hier op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
leuk nu te ontdekken, dat ik een verkeerd antwoord heb gegeven, het is inderdaad een Cornus causa.
Vruchtjes lijken erg veel op elkaar, maar op die van de aardbeien boom zitten meer puntjes op
Ze zijn in de zelfde tijd van het jaar rood, zijn even groot en beiden eetbaar en niet algemeen.
Foutje. :-)
Z512099
9 jaar geleden
Ed, de vrucht en het blad is anders en dus wel degelijk een Cornus, de min is ook niet van mij, ik zou niet durven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zowel de vrucht van de Cornus als van de Arbutus, zie je vrijwel nooit.
Maar ik had even verder moeten denken, stom van me.

Andere antwoorden (2)

Dat is een lychee
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Lijkt me dat de bladeren van een lychee meer langwerpig zijn?
Z512099
9 jaar geleden
De bladeren kloppen niet.
Amadea
9 jaar geleden
En een lychee zit in een omhulsel. De vrucht zie je niet rechtstreeks, die moet je eerst uitpakken (net zoals bijvoorbeeld een kastanje).
Dit moet de Cornusa causa zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oftewel de Chinese kornoelje ...is een zeer mooie boom/ struik. Hij geeft in mei-juni mooie groengele bloemen met opvallende witte schutbladen. Later geeft hij opvallende rode, lekkere vruchten welke ook door de vogels graag worden gegeten. Aantrekkelijk door de mooie rode herfstkleur. Hij groeit heel gezond en kan alleen, zonder bestuiver geplant worden (Zelfbestuivend).
Z512099
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Goed gevonden, +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wij zeggen Cornus kousa
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cornus_kousa_fruits.jpg