Wat is goedkoper in benzineverbruik, een aggregaat met minimaal vermogen of één die het ruimschoots aankan?

Het gaat om een grasmaaier van 1200W bij een volkstuin.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
4.3K

Het beste antwoord

Bij een grote aggregaat die het vermogen makkelijk aankan draait dus vrij onbelast en dat is juist bij een generator niet goed. Bij een kleiner gedimensioneerde aggregaat is dat effect een stuk minder. Qua verbruik heeft een grote aggregaat ook meer verbruik zelfs als deze onbelast draait vanwege het constante toerental van 1500/3000 toeren.

Zie hier:

Veel belasting is beter dan weinig belasting
Om 50 Hz of 60 Hz wisselstroom op te wekken moet de generator op een constant toerental draaien. Voor 50 Hz is dit 3000 toeren per minuut of 1500 toeren per minuut, afhankelijk van het aantal polen van de generator (3000 tpm / 60 = 50 toeren per seconde = 50 Hz). Bij geen of weinig belasting blijft de temperatuur van de toch al snel draaiende motor te laag met als gevolg condensatie van vocht (water in de olie), verglazing van de cilinders, etc.
De hele dag de generator laten draaien, meestal niet of nauwelijks belast, is daarom niet aan te bevelen. Ook al niet vanwege het bijbehorende lawaai, stank en brandstof verbruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een toestel, zij het nu een stroomaggregaat of gelijk wat anders, daarvoor telt maar 1 regel: aankoop afstemmen op de behoefte. Eens men de behoefte weet kan men het toestel aanschaffen dat het meest economisch functioneert bij deze, en daarbij is niet enkel energieverbruik belangrijk maar ook onderhoudskosten.