Hoe kort mag ik een frambozenplant snoeien alvorens ik hem verplaats en hoe ruim graag ik de wortels uit?

Ik heb een aantal frambozenplanten, maar ivm bouw op de grond moet ik ze verplaatsen naar een andere plek. Dit gaat natuurlijk makkelijker als er takken zijn gesnoeid (nog makkelijker als alleen een stompje en de wordels vervoerd hoeven te worden). Daarom dus mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
4.6K

Het beste antwoord

Aan de framboos zitten nu twee soorten takken.
De eerste zijn de takken waar dit jaar vruchten aan kwamen/ komen.
Ze zijn dus vertakt.
Deze bij de grond afknippen.
De andere soort zijn de takken die er nu aan groeien.
Ze zijn recht en zonder zijtakken/ vruchten.
Deze tot de helft afknippen.
Nu kan je ze makkelijk rooien en vervoeren, wel moeten de wortels vochtig blijven
b.v door natte kranten rondom de wortels en daaromheen een plastic zak.
Volgend jaar heb je direct al weer vruchten aan die gehalveerde rechte takken.
Wel planten in een goede potgrond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vraagt dit precies in de goede periode. Op dit moment zijn de takken van dit jaar klaar met vrucht dragen, en mogen er gewoon afgesnoeid worden. 5 tot 10 cm boven de grond is voldoende, zo kan je na het verplanten nog zien waar ze ook al weer staan. Binnenkort gaan de nieuwe takken groeien. Als er al nieuwe takken gegroeid zijn afgelopen weken, probeer deze dan te ontzien. Deze zijn duidelijk lichter en feller groen, oudere takken zijn meer bruin. Je kan nieuwe takken wel inkorten tot ongeveer 1 meter, maar liever niet helemaal tot de grond, anders heb je volgend jaar geen vruchten. Geldt ook voor bramen en Japanse wijnbes, alle struiken eigenlijk die vrucht dragen op hout van 1 jaar oud.