Kunnen verse kruiden in een pot?

Ik gebruikt heel veel verse kruiden als ik kook, alleen die bakjes van de supermarkt zijn best duur. Daarom dacht ik zet wat verse kruiden in mijn tuin. Ik heb alleen geen ruimte in de grond dus vraag ik me af of je de kruiden ook in een pot kan zetten? Tips over een kruidentuin in het algemeen zijn ook welkom !

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Ik heb bij het tuincentrum stapel bakken gekocht, 3 ronde potten aan elkaar die je op elkaar kunt zetten maar dat hoeft niet per se. Ik heb 5 van die potten/bakken naast elkaar staan op wat kisten en ze staan vol met allerlei kruiden die ik er regelmatig afknip voor de soep en salades. Lekker makkelijk, groeit prima en gaat dankzij de potten niet woekeren. Ik heb gewoon kruidenpotjes bij de super gekocht en die erin gezet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt ook kruiden in een pot bij de super kopen, dus je kunt ze ook zelf kweken/planten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verse kruiden gebruik je eigenlijk het hele jaar door. Toch zijn ook kruiden seizoensgebonden en buiten het seizoen kunnen ze best prijzig zijn. Het is daarom handig te weten of en hoe je verse kruiden kunt bewaren als je geen kruidentuin tot je beschikking hebt. Sommige kruidensoorten kun je in de koelkast bewaren en er zijn er ook enkele die je kunt invriezen.

In de koelkast kun je 1 tot 2 weken verse kruiden bewaren. Je moet ze dan wel koel en vochtig houden. Snijd de stengels van de kruiden schuin af voordat ze in de koelkast gaan. Verse stengels nemen namelijk meer water op dan oude, uitgedroogde stengels. Plaats het bosjes van het kruidensoort in een jampotje dat voor de helft gevuld is met water. Neem een plastic zakje en plaats deze over de kruiden. Met een elastiekje kun je het zakje om het potje vastzetten. De kruiden zitten zo afgesloten in het potje. Dit plaats je in de koelkast. Op deze manier kun je kruiden een week tot twee weken goed houden. Dit lukt je alleen niet met basilicum. Dit is een kruid dat beter houdbaar zal blijven op kamertemperatuur. In de vriezer blijven kruiden een aantal maanden houdbaar. Je moet de kruiden wel eerst even kort blancheren in kokendheet water. Doe dit heel kort, echt een aantal seconden. Na het hete waterbad leg je de kruiden in ijskoud water. Doe ze in een diepvrieszakje en bewaar ze zo in de vriezer. Je kunt kruiden ook bewaren zonder ze te blancheren als je ze in olie bewaart. Het is handig hiervoor de ijsblokjesvorm te gebruiken en ze daarin per portie in te vriezen. Voor deze bewaarmethode is ook basilicum een geschikt kruid. Het geldt weer niet voor rozemarijn. Een andere manier om kruiden te bewaren, is ze in potten op de vensterbank te bewaren. Je kunt de kruiden in pot bij veel supermarkten kopen. In tuincentra hebben ze vaak nog een groter assortiment.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan zeer zeker kruiden in potten zetten. Op mijn terras staan er verschillende potten maar op de vensterbank lukt dit ook perfect. Natuurlijk hebben niet alle kruiden dezelfde hoeveelheid licht nodig dus je zoekt best eerst eens op wat jouw plantje het liefste heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker kun je kruiden planten in potjes. Die doen het zelfs heel goed. Ze zijn zowel buiten als binnen te houden. Als je weinig ruimte hebt is verticaal tuinieren misschien een idee? Dan nemen je potjes relatief weinig ruimte in en kun je er veel verschillende hebben.