Hoe bestrijd ik maden in mijn klikobak?

Hoi! Vanochtend kwam mijn buurman boos aanbellen en zeggen dat er maden zijn tuin in komen door mijn klikobak. Ik heb mij zwarte klikobak altijd tegen de schutting staan, vandaar. Toen ik me kliko open deed zag ik dat de deksel vol zat met maden en dat ze er met velen ook uit probeerden te kruipen. Ik wist niet wat ik moest doen dus ik heb me kliko gewoon gelijk dicht gedaan en wat bleek tegen me schutting aangegooid en de maden de put in weggespoeld. (Ik weet dat dit geen slimme manier is maar op dat moment besefte ik me dat nog niet.) Weet iemand misschien waarom al die maden in mijn kliko zaten en waar ze eventueel op afkomen? En weet iemand een manier hoe ik ze kan bestrijden en voorkomen? Alvast erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je een vijver of aquarium hebt: de vissen zijn er dol op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik laat altijd de deksel openstaan of doe een blokje tussen de deksel. Ze zijn dan na een dag nergens meer de vinden, vind ik altijd wel bijzonder waar ze zo snel heen zijn.

Het beste antwoord

Maden komen voort uit eitjes die door vliegen gelegd worden op dierlijk afval.
Spoel of spuit allereerst je bak goed schoon.
Als je er vervolgens dierlijk afval in deponeert, verpak dat dan eerst goed in oude kranten, zodat de vliegen er geen toegang toe hebben.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord :)

Andere antwoorden (4)

hou de temperatuur zo laag mogelijk door bv in de schaduw zetten.
doe 'n houtje of iets dergelijks tussen de deksel dan kan het vocht en de warmte eruit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
En de vliegen er in! :)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Die komen er (blijkbaar) toch wel in. :)
Rieneke1
9 jaar geleden
Jazeker, want je doet de bak regelmatig open en dicht, en een enkele vlieg kan heel wat eitjes leggen.
Maar om ze nou uit te nodigen?
Vliegen zouden een hekel hebben aan Lavendelgeur. Ik doe dus altijd mijn bak uit met azijn met een lavendelgeurtje. Je kan daarnaa wat druppels lavendelolie bij het deksel druppelen.

Verder als het buiten erg warm is en ik heb bijvoorbeeld vis gegeten dan doe ik het visafval in een zakje en bewaar ik die in de koelkast totdat de vuilnisbak wordt opgehaald.
Als je afval in een zakje doet en die goed afsluit dan kunnen de vliegen er ook niet bij.

Hopelijk helpt het.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een nylonkous met mottenballen er in hangen, schijnt ook te helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
die nylonkous heb ik ook geprobeerd een paar jaar geleden. hielp wel, maar stonk behoorlijk. afval terug in de koelkast leggen gaat me te ver: als mijn huisgenoten niet weten dat het afval is, gaan ze het misschien opeten. Met dit weer doe ik vleesafval (visafval) in een afgesloten zak in de grijze bak, en niet in de groene.
Maden, vliegen komen af op bereikbare etensresten en aas. Het is mij niet duidelijk of het gaat om de GFT- of restafvalbak (bij mij hebben ze andere kleuren), maar in beide gevallen is het goed om producten die aantrekkelijk zijn voor vliegen te verpakken in een (GFT)zak of in krantenpapier.
Om ze nu te bestrijden zijn er verschillende oplossingen:
- kokend water op ze gieten, door de hitte gaan ze dood, maar je moet het wel echt op de maden gieten, maden die het water ontlopen blijven leven, en als het in een volle container is wordt al je afval nat...
- een paar scheppen zand in je container, en zand op de rand leggen. Door de slijmerigheid van de maden zullen ze uitdrogen. Deze tip werkt nog beter met (een deel) zout.
-chloor, niet te weinig, want dan helpt het niet. Niet teveel want het is slecht voor het milieu en zal gezien worden als chemobak
- azijn
een pantysokje met mottenballen in de container hangen. Door de geur blijven vliegen op afstand. Dit sokje moet je in de container hangen, maar door het te bevestigen aan bijvoorbeeld het handvat voorkom je dat het weggegooid wordt bij het legen van de container.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit chloor gebruiken in een gft bak. Dat is erg giftig en funest voor het composteringsproces!
Hallo,
Zelf werk ik bij een Boerenbond. Ik weet dat wij BSI producten verkopen, dit zijn bestrijdingsmiddelen op biologische basis. Er is een middel dat gebruikt kan worden op de kliko, ik weet er niet alles van vandaar heb ik een bron toegevoegd. Zo kunt u over het product verder nog meer informatie opzoeken.