Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik 100m elektrakabel voor een grasmaaier met 1800Watt vanaf een contactdoos in huis toepassen?

grote tuin, kabel afstand is ongeveer 100m.
maaioppervlak is ongeveer 800m²
grasmaaier is 1800Watt
voltage is 220V.
indien het wél kan, welke kabel moet ik dan aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
640

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat kan wel, je kunt nog net een kabel van 3 x 1.5 mm. gebruiken, maar het is wel erg krap, je zult de kabel dan altijd helemaal uit moeten leggen, ook als je dicht bij het stopcontact aan het maaien ben, met zo min mogelijk slingers er in.
Zelf zou ik liever 3 x 2.5 mm. nemen, die moet je ook wel zoveel mogelijk uitleggen maar dat komt wat minder precies.
Helaas zijn die wel behoorlijk duurder.

Omdat je dit soort lengtes meestal niet aan een stuk kan kopen / wil hebben, kun je ook nog kiezen uit een stuk van 50 m. (3 x 2.5) en een stuk van 50 m. (3 x 1.5), dit kan een acceptabel alternatief zijn.
Het stuk van 2.5 mm. moet dan als eerst in het stopcontact en kan een stroomroller zijn, het stuk van 1.5 mm. zal een losse kabel moeten zijn want een stroomroller aan de grasmaaier lijkt mij niet handig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bovendien kun je de stroomroller weer opbergen zodra je dichter bij het stopcontact gaat maaien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezien de prijzen van de kabels, het werk van uitrollen en opbergen, de soms onhandige kabel, zou je beter af zijn met een motormaaier lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou ook een zitmaaier aanschaffen. Geen gedoe met snoeren die je na verloop van tijd toch een keer kapot maait.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding