Mag ik de uitgebloeide bloempluimen van mijn vlinderstruik knippen?

De vlinderstruik is bijna uitgebloeid en vind die bruine uitgebloeide pluimen een beetje ontsierend staan. Alsof het herfst is in de zomer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
26.2K

Het beste antwoord

Hoewel het rijkelijk vroeg is om nu al uitgebloeide bloemen te hebben, is het wel de bedoeling dat je de uitgebloeide bloemen er uit knipt.
Tuinieren.nl zegt er het volgende over:
In de nazomer, vanaf augustus, verschijnen de eerste bloempluimen aan het eind van de takken. Meteen onder deze bloemen zitten nieuwe bloemknoppen. Knip dagelijks uitgebloeide bloemen weg, zo stimuleer je dat de plant steeds nieuwe bloemknoppen blijft aanmaken. Ze blijven dan bloeien tot in oktober.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de vlinderstruik zitten geen verdere knoppen. De bloei is eenmalig en uitbundig. Bedank voor je antwoord +

Andere antwoorden (1)

Je mag gerust de bruine uitgebloeide bloemen van de vlinderstruik weghalen, ziet er dan weer fris uit.
Dit is niet alleen noodzakelijk voor de plant, maar stimuleert meer bloemen en verkleint de kans dat de zaden die rijp zijn door de wind naar ongewenste plekken in de tuin worden geblazen. Vlinder struiken komen vaak voor op lijsten als een plant die gemakkelijk hun zaden los laten en verspreiden.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord +