Wat zit hier in mijn kleine vijver?

Zit in een blaadje gewikkeld met lijkt wel een snorkel geen idee wat het is.
In dit vijvertje alleen toren planten veel en vorig jaar salamanders geen pomp stil water.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Het is duidelijk een verpopte insectenlarve.
De larve van de blinde bij ( zweefvlieg) leven in het water en hebben een adembuis.
Dat komt dus een eind in die richting.
Maar als ze willen gaan verpoppen doen ze dat op de kant.
Kan zijn dat de vijverrand te glad is geweest om er uit te komen.

Toegevoegd na 3 uur:
met je laatste reactie weet ik het, het is de larve van het kroosvlindertje.
Die maakt een huisje van de planten/ blaadjes die in de vijver liggen.
Hierdoor valt hij nooit op.
In het huisje zit een belletje lucht, zodat hij ook onderwater kan eten.
Deze larven eten echt alles, maar hebben een voorkeur voor kikkerbeet, puntkroos en waterhyachinten.
Vaak knippen ze een ovaal stukje blad uit een plant.
Ze komen veel voor in vijvers met veel planten en geen vissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie de larve er zo nu en dan uitkomen en dan weer in het huisje zeg maar.
Weet niet maar laat het eerst maar zo wat erin komt kan er ook weer uit toch.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De larve is denk ik niet van blinde bij even gekeken op internet maar hij is breder en geen lange buis zeg maar.
Lijkt wel op een duizendpoot alleen dan in het water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk dat dit hem is knap hoor van jou maar ook van de rups .
Een huisje zoals deze valt id niet echt op alhoewel hij heeft duidelijk een antenne zeg maar en dat viel mij op.