Wie moet de processierupsen verwijderen?

Er staan meerdere eiken die aan onze tuin grenzen en 6 ervan zitten Processierupsen in.
De bomen staan aan de openbare weg maar wij hebben er merkbaar veel last van (onder de bulten) als we in de tuin werken, huisdieren etc.
De gemeente wil hier niets aan doen omdat dit een rustige weg is en er verder geen andere woningen staan, als we er te veel last van hebben het zelf moeten oplossen.

Nu komt het lastige: ik kan het zelf niet oplossen omdat de drie bedrijven (die ik tot nu toe gesproken heb) die de nesten kunnen verwijderen niet in opdracht van een particulier werkzaamheden willen verrichten aan eigendommen van de gemeente.
Er kan n.l. schade ontstaan aan bomen als ze met een hoogwerker b.v. takken raken of andere gemeentelijke eigendommen, bovendien moet dan de weg afgezet worden, dat mag blijkbaar ook niet zomaar.

Ik heb deze vraag bij de gemeente gesteld maar nog geen antwoord, ik verwacht eigenlijk dat de gemeente het zelf gaat oplossen en ik daar de rekening van ga krijgen.
Lijkt mij een erg vreemde constructie, ik heb zo geen (financiële) keus van bedrijven, en zal moeten betalen voor werkzaamheden door de gemeente aan gemeentelijke eigendommen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook zeker geen bezwaar tegen het standpunt van de gemeente, maar wel hoe dit eventueel op te lossen is.
De hinder is zeker niet tijdelijk want de nesten kunnen nog jarenlang de haren verliezen, deze haren kunnen nog ongeveer 5 jaar hun kracht behouden.
Als er jaren later een boom gekapt wordt waar een oud nest inzit, moeten ze nog steeds een beschermend pak aan.
Ik weet niet of je zelf wel eens in aanraking bent gekomen met deze haren maar kan zelfs gevaarlijk zijn in ogen en luchtwegen, zeker voor huisdieren, moet ik de huisdieren maar weg doen en de komende jaren met een pak door de tuin lopen? Dit is naar mening geen luxe probleem, ik wil het zeker wel zelf oplossen alleen kan ik dat niet, dat is mijn punt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat er wel en niet stond toen we dit kochten is niet van belang, ik proef een beetje uit jou reactie dat als je een woning koopt waar eiken omheen staan, je de Processierups maar voor lief moet nemen, dat zal dan in de toekomst een flinke impact op de woningmarkt betekenen, want de plagen worden steeds heftiger.
De Processierups is eigenlijk geen inheemse diersoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ viridifalvus, misschien even goed om dit
http://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/5875-de-eikenprocessierups-dodelijk-voor-uw-viervoeter.html
te lezen, ik hoop dat je ziet dat het geen luxe probleem is, ook niet voor het vee in de wei en op stal.
Wat de gevolgen zijn voor fruit en gewassen is nog niet duidelijk.

Antwoorden (2)

Openbare werken op een openbare weg, daar kan de gemeente niemand privé de rekening voor presenteren. De koste zullen door de gemeente gedragen moeten worden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook goed, alleen ze doen het niet, het beleid is om de nesten te verwijderen waar ze overlast bezorgen op drukkere punten binnen de bebouwde kom, vooral voor kinderen en mensen met allergie kunnen ze zelfs levensgevaarlijk zijn.
Daar heb ik natuurlijk alle begrip voor, het is logisch dat een enkele woning geen prioriteit heeft, maar er wordt ook niet gezegd dat ze komen als de rest allemaal klaar is.
Probeer het eens met de natuurijke vijand.... sluipwesp, sluipvlieg en de grote poppenrover.
(Link naar website)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eikenprocessierups

Het beste is om de natuurlijke evenwicht in je tuin terug te brengen door het introduceren van de sluipwesp of sluipvlieg.
(Helaas is de poppenrover uitgestorven in Nederland)
Zoek op internet eens naar ''insecten kopen''.
Ik heb even snel op internet gekeken naar sluipwespen, sluipvliegen en poppenrovers.
maar ik kan helaas niks vinden.

Je kan wel altijd diverse insectenleveransiers bellen en daar vragen of ze die voor je willen bestellen.
Of mischien weten ze wel een adres waar je het kan bestellen.

De natuurlijke vijand is vaak de beste oplossing.
Dan zet je die insecten dit jaar uit waarbij ze al beginnen met opruimen.
En volgend jaar hoef je helemaal niks te doen want de natuur neemt het dan over en de ingezetten insecten doen hun werk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie, op dit moment zijn de nesten leeg en kunnen we eigenlijk alleen nog maar spreken over het verwijderen van de oude nesten, die nog steeds voor veel overlast kunnen zorgen.
Voor dit seizoen kunnen we er niet zoveel meer aan doen maar voor de toekomst moeten we er misschien beter op voorbereid zijn.
Natuurlijke vijanden kan de beste manier zijn, maar ik betwijfel of dat helpt als 1 particulier dat in zijn tuin gaat doen, het aantal bomen met nesten is in deze omgeving dusdanig hoog dat de gemeente er niet eens meer een lint omheen doet.
Bovendien kan ik niet overzien wat voor negatieve gevolgen dat kan hebben als je een bepaalt soort insect grootschalig uit gaat zetten,
dat laat ik liever aan de biologen over.