hoe lok ik egels naar mijn egelhuis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.7K
Poet
9 jaar geleden
Met kattenbrokjes
Poet
9 jaar geleden
Egels hebben overigens wel vaak teken dus die haal je extra de tuin in door egels aan te haalen
anneliez
9 jaar geleden
er zijn in het hele land egelopvangplaatsen, die graag mensen hebben die hun tuin beschikbaar stellen, informeer daar eens wat je het beste kunt doen
Rieneke1
9 jaar geleden
anneliez, volgens mij gebeurt dat alleen in uitzonderingsgevallen, en de tuin zal dan egelvriendelijk moeten zijn, en deugdelijk afgezet.
Vaak is zo'n opvang ook maar tijdelijk.
Als het even kan worden ze weer in eigen territorium teruggezet.
Mensen krijgen echt geen egeltje mee omdat ze dat zo leuk vinden voor in de tuin.
paulus811
9 jaar geleden
Ik geloof niet dat het nu de tijd voor egels is om naar een winterverblijf te zoeken.
anneliez
9 jaar geleden
Rieneke, ik bedoelde niet dat ze daar egels kunnen halen, maar dat ze wel info kunnen krijgen wat het beste te doen om een egelvriendelijke omgeving te maken (vrienden van me hebben trouwens wel een of andere zielige egel via de opvang in de tuin gehad),

Antwoorden (2)

Dieren lok je over het algemeen wat zij het lekkerste vinden om te eten, in dit geval zou ik een bakje regenwurmen/pieren proberen... succes verzekerd(wel even zorgen dat je regenwurmpjes niet kunnen weglopen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het ook lukken als ik er een rauw ei bij leg, die ik open maak..
Egels zijn immers ook gek op eieren!
En zo ja, leg ik het ei dan in mijn in het hok of voor het hok?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zou het niet in het hok leggen... krijg je nooit meer schoon en gaat stinken ;-)
Maak je tuin in z'n algemeenheid aantrekkelijk voor egels.
Dat wil zeggen dat je een volle wat rommelige natuurlijke tuin heb, met veel struiken voor beschutting.
Graaf een ondiepe waterschaal in.
Een klein houtwalletje zou het helemaal af maken.
Uiteraard gebruik je geen insecticides.

Als je een egelhuis hebt gemaakt is dat prima, hoewel je met een mooi houtwalletje geen egelhuis nodig hebt. Vermoedelijk zal de egel pas in het najaar werkelijke interesse voor het egelhuis tonen, als het tijd wordt voor de winterslaap.
Rieneke1