Zijn mijn uien nog te redden?

Ik heb uien staan op de volkstuin, maar ze beginnen bloemstengels te geven, terwijl ze nog lang niet groot genoeg zijn.
Zijn ze nog te redden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
5K

Antwoorden (2)

Uien zijn eigenlijk twee jarig, dat wil zeggen, dat ze het eerste jaar alleen maar groeien en de ui vormen, en het jaar er op gaan bloeien en zaad geven.
Uien die al het eerste jaar gaan bloeien, zullen geen bol ( ui) vormen en daar kan je niets tegen doen.
Je kunt deze bloeiende uien er nu uit trekken, die worden dus niets meer.
Voor volgend jaar de uien in wat betere grond zetten, of bijmesten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een ui toch door gaat schieten zie je dat snel: in het midden van het loof komt een sterk verdikt en hard stengeltje met een bloem in knop (in de vorm van een wit “vlammetje”). Haal direct het bloempje in knop eruit, je kunt de ui dan gewoon laten staan en laten groeien, als de plant haar energie niet meer kan stoppen in de bloei en vorming van zaden zal ze die weer gebruiken voor de groei van de bol.
Overigens kun je ook die uien die beginnen door te schieten gewoon oogsten en vers uien (verse uien zijn heel sappig, extra sterk en ook het nog mooie groene loof kun je dan eten).
Sterker nog, onze buurvrouw vraagt altijd of ze de bloeistengels van knoflook, ui, sjalot mag hebben. Ze knipt ze dan zo diep mogelijk weg, snijdt het bovenste stuk met bloem weg maar de groene stengels worden gebruikt in een roerbak.
Van een Fransman hoorde ik eens dat de bloeistengels ook worden gegeten, zonder het bovenste stuk met bloem; stoven in boter, blussen met witte wijn, wat room erbij. Klinkt best lekker :-