Komen er nog bloemen in doorgeschooten botersla?

mijn sla is doorgeschooten maar ik vraag me af of er nog bloemen(zaden) in komen zodat ik hem kan herplanten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
Reddie
9 jaar geleden
Rustig afwachten. Dan kom je er vanzelf achter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is een leuk gezicht, ik heb het jaren geleden voor 't mooi op mijn toenmalige balkon gehad... 3 potten met 3 soorten sla. Dat je ziet hoe het groter wordt, doorschiet en een steel komt er dan.
Alleen voor de leuk is het al de moeite om het te laten staan, laat staan voor de zaadjes :-))

Antwoorden (1)

Sla vormt eerst een krop. zoals wij sla kennen.
Naarmate voldoend de voeding en vocht, groeit die krop een tijdje door.
Als de krop is uitgegroeid, gaat de plant door schieten en vormt een soort toren van blaadjes.
Als je dat door laat groeien, wordt de plant wel een meter hoog en vormt een hele bos gele bloempjes, die er best wel leuk uit zien.
Na het uitbloeien hiervan, gaat het zaad zich vormen.
Is dat rijp, dan komen er pluisjes aan, die met de wind kunnen wegwaaien.
Het zaad is nu rijp.
Goede gedroogd, kan je het volgend jaar zaaien.