is het mogelijk om zonder groene vingers Oostenrijkse hanggeraniums te stekken, en zo ja: hoe moet ik te werk gaan?

dit na aanleiding van mijn vorige vraag over de hangertjes.
als ik ze terug ga snoeien en poog ze over te houden kan ik misschien wat doen met de geamputeerde delen ;-)

met de bedoeling om ze volgend jaar in bloei te krijgen natuurlijk zodat mijn balkonnetje een soort van klein keukenhof lijkt (haha) :)

ik weet niet of het stek of zaai geraniums zijn (wat het verschil is, en of dit wat uitmaakt?... euca is leek op geranium gebied)

(op herhaling: eddepet? zijt gij toevallig nog ergens aan het tuinkabouteren in deze categorie? ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.8K
bamibal
12 jaar geleden
Het hebben van vingers is in ieder geval wel handig bij het stekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom stuurt gij, heksje ,geen PB aan onze spirituele tuinkabouter? Uw smeekbeden schijne zijn spirituele oor niet te bereiken.
Dat kan van levensbelang voor uw jodelende planten zijn.
Mijn groene vingers krijg ik helaas slechts door het aanvatten van een stuk beschimmeld brood en daar schieten uw buitenlandse hangertjes niets mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh Eucje, zijt gij dat deel van de Nederlandsche bevolking dat achter de zo foutief benoemde Gerania want eigenlijk Pelargonia zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het u,stippelientje dan niet bekend,dat heksen gelijk onze eucje, gemeenlijk niet achter maar voor, maar nog vaker tussen de door u genoemde Pelargodingesen zitten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA moolkeesje !!!:) @stippel
als ouwe afgeronde heks ben ik alleen thuis in de kruiden (en dan nog het liefst de kruiden BUILTJES als het even kan) dus alles wat in bakken kan hangen en bloeit noem ik geraniums. ben al blij dat ik weet dat ze water moeten hebben!! want hekserij schiet tekort bij mijn balkonier acties.
als ik het verwijderd, gestekt en aan het overhouden ben moet ik maar wat anders vinden om achter te gaan zitten. misschien stel ik hier wel de volgende vraag over. (breipatroontje ofzo)

Het beste antwoord

Zo nu en dan heb ik wat aan mijn gave en kom ik vanzelf bij jou terecht.
Zoek aan de planten, zijscheutjes van een cm. of 10 a 15 lang.
breek deze van de hoofdtak af, schuin naar beneden, naar de voet van de plant toe.
Als hij is afgebroken/ afgescheurd, zit er een klein stukje onder aan het stekje, een soort velletje, snij dat met een scherp mesje er af.
Knip de meeste blaadje nu van de stek af en laat er bovenin een of twee zitten.
Nu is de stek klaar.
Laat de stek nu een dag droog liggen.
Hierdoor krijgt de stek een prikkel om wortels te gaan maken als hij later in de potgrond ( stekgrond) staat.
Plaats de stekken een beetje schuin in de pot, tot de helft de grond in.
je kan stekpoeder gebruiken, maar zonder gaat ook meestal wel.
5 stekken in een potje is prima, steek nu een stokje in de pot, dat 20 cm boven de grond uit komt, geef flink water en plaats een doorzichtige plastic zak over de pot heen, het stokje moet de zak overeind houden.
Plaats de pot warm en licht, maar liever uit de zon.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Een hele dag laten liggen? Is dat niet wat lang? Ik laat zulke stekken meestal een paar uur liggen. Zodra de wond is ingedroogd nog even wachten (voor de zekerheid), en dan meteen hop de grond in. Ik heb nooit geprobeerd stekken langer te laten drogen - maar ik ben bang dat ze dan teveel uitdrogen om nog levensvatbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige stekken moet je 'pesten' om voldoende wortels te krijgen.
Cactusstekken, moet je vaak 'maanden' droog wegleggen.
Sommige vetplanten maken aleen maar wortels als ze droog liggen, dus helemaal zonder enige grond.
Vaak is een aantal uren voor een geranium voldoende, sommige doen dat helemaal niet en dan gaat het ook.
De gewone geraniums kan je dagen droog weg leggen, zelfs een week, dan doen ze het nog.
Cryofiel
12 jaar geleden
Goede uitleg. Ik ben kennelijk te bezorgd geweest. Als een plant met een nogal waterige stengel zo lang droogligt dat de stengel begint te "krimpen", dus kleiner (smaller) wordt en "rimpels" krijgt, ligt hij dan te lang droog, of is dat geen probleem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie dat mijn reactie is verdwenen. Dus nog maar een keer.
Hang geranium's, die weinig voeding hebben gehad, hebben korte stevige takjes, waarvan de bladeren dicht bij elkaar zitten, de stengels zijn stevig en vrij hard, een takje ervan kan wel een week overleven.
Een hang geranium die wel voldoende voeding heeft en goed groeit heeft heel andere stengels, waarvan de bladeren veel verder uit elkaar zitten, ook zijn deze stengels zachter en wateriger, deze drogen dus ook sneller in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit hier weer helemaal blij te wezen met je antwoord Ed :) +1 dank je wel voor de uitleg ook in de reacties. ik kan er zoveel stekken van trekken dat ik zelfs uit kan testen of ze langer of korter moeten 'indrogen' en het geen ramp is al het overgrote deel het loodje zou leggen. weet wel dat een takje heel lang zonder water kan. soms breekt de wind er een af en bloeit het eigenwijs door. bij het verwijderen van de dode bladeren/uitgebloeide bloemen zie ik dan een takje met een oude super droge wond. bij de geraniums hier zijn stevige houtachtige stengels dus compacte plantjes ik ga het gewoon proberen (euc zou euc niet zijn om het niet te testen natuurlijk he) :) en stel nu he, #stel# dat ze het (mijn alles gekleurde vingers behalve groen) overleven en wortels trekken, hoe dan verder? (licht/donker? voeding/schralere grond?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wordt dit uitmuntende antwoord slechts één plusje (het mijne ) toebedeeld en drukt onze GV heks haar vreugde er niet in uit????????
SHAME!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SCHAAM!!!!!!!!!!!! had wel op de plus geklikt maar stond er niet bij!!
Ed? mijn reactie ook niet!!! och och, ik zie door de bomen en geraniums het bos en de steken niet meer. in herhaling": dank je wel voor het uitgebreide antwoord Ed. euc is net klaar met stekken en als het goed gaat kan ik zelf een geraniummarkt op poten zetten (pfff...waar LAAT ik het allemaal!) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samen met een varkenspoot en een zooi spliterwten schijt er ook overheerlijke pelagonerwte soep zijn te brouwen.
Volgens mij heb je daar ook nog een paar hongerhalzen rondlopen,die hebben zo een paar borden van die overheerlijke soep achter de kiezen. En de rest kun je (en dat rijmt) lekker invriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, moolkeesje, moet ik me zorgen om je gaan maken of kan je me het receptje geven zodat ik weet dat er niets raar aan het handje met je is ;=)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
enorme late reactie (maar beter laat dan nooit zegt men toch?) :) alsnog allemaal bedankt voor de antwoorden, de geraniums leven nog (sterker nog, ze staan nog in bloei) met alle tips gaat het hopelijk goed komen, dus bij deze allemaal bedankt!!!

Andere antwoorden (2)

Ja dat is mogelijk. Pelargoniumstekken zijn maar enkele cm lang met twee blaadjes. Je neemt het best in september kopstekken. De planten verkeren dan immers in uitstekende conditie en na een paar weken zijn er, waar wij de stekken hebben weggenomen, uit de onderliggende oksels weer een paar nieuwe kopstekken gegroeid die wij eveneens kunnen stekken. Wij laten onder het onderste blad ongeveer 1,5 cm steel zitten.

Wij snijden de stekken en steken ze op hetzelfde moment in het stekmedium. De verhaaltjes van het laten opdrogen van de wonden en het genezen van de snede zijn fabels die niet uit te roeien zijn.

De dag voor het stekken maken wij de grond zeer goed nat en laten het met rust. Net voor het stekken gaan wij de grond met de vinger terug mul maken. Wij rijven met de vingers door de bovenste laag. Daarna drukken wij alles lichtjes aan met een plankje. Wij verkrijgen een luchtige grond die bij het broezen niet dichtslaat, niet meer inzakt, en waar geen plassen op blijven staan.

Omdat er maar twee blaadjes aan elke stek zitten, is de verdamping minimaal en hoeven wij het stekbed niet af te dekken met een plastic. Wij moeten die paar blaadjes aan de stek laten zitten om de plant te laten assimileren. Het zijn deze bladeren die de stek aanmoedigen om te wortelen en te groeien. Teveel bladeren daarentegen zorgen voor teveel verdamping.

Half november gaan wij inpotten.
Lees verder in de bron voor de juiste grond enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat overal wel 'we', maar ik kan er helaas niet bij zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha!!! das spijtuuuuug!!! super bedankt voor je antwoord en de link!
nog even en ik kan ook met deze vakjargon spreken (haha en dat voor die ex-boerin hiero) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er even mee bezig bent, zal je het vlug onder de knie hebben. Binnenkort heb jij ook 'groene' vingers. En, héél belangrijk: niet vergeten te praten tegen de stekjes, he. Daar zijn ze heel gevoelig voor!
Bedankt voor het +je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA
praten tegen de stekken? OMG. ik praat in mezelf, is dat voldoende, of weten de stekken dat ik het niet tegen hun heb?? en zo ja: wat horen ze graag, want wil me natuurlijk wel 100% inzetten om mijn uiterste best te doen en de stekken overal in tegemoet te komen :-)
Mijn ervaring is de volgende. In het najaar breek ik de zijscheutjes van de hoofdplant. Ik zet deze scheutjes binnenshuis in een glas water waar 1 tot 2 cm water in zit. Na enkele weken kun je zien dat zich worteltjes hebben ontwikkeld. Ik haal nu de scheutjes heel voorzichtig uit het water en zet ze in kleine potjes met potgrond. Deze potgrond houd ik nog enkele weken vochtig. Daarna berg ik de scheuten op op een vorstvrije ruimte. Niet vergeten om de plantjes wat vocht te geven in de winter. Als de vorstperiode voorbij is gaan ze volop groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klinkt heel simpel :)
ik ga kijken of het ook zo simpel is. (zal ze in ieder geval bij de katten uit de buurt moeten houden, want die zien alles aan voor kattengras.... behalve het kattengras zelf) thanx +1