Hoe herken ik enkelbloemigen?

Enkelbloemigen hebben meeldraden, stijl en nectarklieren.
Hoe herken ik deze in de praktijk of volgens de naamgeving?
Ik wil namelijk geen halfgevuld of gevuldbloemigen kopen en het is mij dikwijls niet duidelijk wat ik voor me heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat zie je toch? Enkelbloemig is simpel, zoals kinderen bloemen tekenen. Naamgeving zegt vaak niet alles.

Antwoorden (1)

Iedere plant heeft behalve een Nederlandse naam, ook een botanische naam.
Iedere plant heeft minstens twee botanische namen.
De eerste is de naam van de familie, de tweede van de soort, van deze familie.
En de derde naam is de variëteit.
Stel ik heb een goudsbloem ( nederlandse naam ) dan is zijn botanische naam Calendula officinalis.
Ik ga nu kweken en kruisen met deze wilde goudsbloem en er ontstaat een dubbele bloemvorm van deze soort.
Dan komt er een naam bij, b.v. flora plena, dat betekent gevuldbloemig.
Maar het kunnen ook veel andere tweede namen zijn, die allemaal slaan op de bijzonderheid van deze wilde goudsbloem.
Met deze drie namen, kan je dus op internet, of boeken, alles vinden over deze plant, dan weet je ook of hij enkel of dubbel bloemig is.
Je moet dus altijd ook naar die derde naam kijken en op die naam zoeken.
Er zijn in ons land duizenden soorten die allemaal een naam hebben en met die drie namen kan je alles vinden van deze plant/ bloem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor uw uitleg. Maar in de praktijk zie ik van cultivars zelden vermeld of een plant enkel- of gevuldbloemig is. Het moet dus op het zicht gebeuren en dat is mij niet altijd duidelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
met de juiste naam kan je de juiste informatie op zoeken incl. een foto.
Juist daarom is de juiste naam zo belangrijk!
Vooral die derde naam!!
Op internet zijn vrijwel alle foto's van planten te vinden.
Alleen de allernieuwste staan er soms nog niet op.