Wat kan de reden zijn dat mijn klimroos nog nooit heeft gebloeid terwijl die al 2 jaar geleden geplant is?

Hij zit telkens onder de bladluis maar dat haal ik er telkens af met spiritus en afwasmiddel, maar dit helpt dus blijkbaar niet genoeg om hem te laten bloeien. Wat kan ik nog meer doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
even een tip op de verjaging van bladluizen,
je kan de spiritus en afwasmiddel beter achterwege laten en gaan voor een betere oplossing voor de plant en voor de luis, je kan beter groene zeek gebruiken en deze regelmatig over de plant heen gieten (wel verdunt met water natuurlijk) insecten hebben een gruwelijke hekel aan groene zeep, en het is voor de plant ook iets beter omdat het niet giftig is voor planten zoals spiritus en afwasmiddel.

Het beste antwoord

Klimrozen willen een voedzame en kalkrijke grond.
Een plek in de zon en het liefst in de wind!
De meeste klimrozen bloeien op het oude hout.
In het eerste jaar na het planten is de plant nog kort en heeft vaak nog geen bloemen.
In het tweede jaar vormt de plant lange rechte nieuwe takken, waar geen zijtakken aan zitten en opnieuw zonder bloemen.
Het jaar er na gaat de roos pas bloeien op die lange takken. ( dus pas volgend jaar)
Vaak wordt de fout gemaakt, om de nieuwe lange takken zonder bloemen af te knippen. ( snoeien)
Als reactie hierop zal de roos weer nieuwe lange takken gaan maken om pas het jaar er op bloemen te vormen.
Geef de roos in het groeiseizoen zo af en toe vloeibare organische mest in het gietwater en in de winter extra kalk.
Dat hij telkens onder de luizen zit, is een teken dat er met de plant/ grond iets niet goed is, zoals te droog, te nat, te zure grond, te weinig voeding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Maar er komt dan nog een vraag op: De roos staat flink in de wind maar staat halverwege de dag pas in de zon, hij staat namelijk tegen een muur half in de schaduw. Moet ik de roos dan verplaatsen of is het verrijken van de grond voldoende? Alvast bedankt!
burgos
9 jaar geleden
Laat hem maar gewoon staan hoor.
Vertroetel hem een beetje met mest en kalk,
en dan gaat hij vast wel bloeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja Burgos, goede tip, mee eens.