Waarom doet mijn kumquat het niet meer?

Vorig jaar een kumquatboompje en een citroenboompje gekocht voor op ons dakterras waar het altijd heel warm wordt.
Vorig jaar een heleboel kumquats kunnen eten (maar een groot deel van de vruchten en bloemen zat al aan de boom toen we het kochten) en we kregen alleen een klein hard citroentje.

Dit jaar doet de citroenboom het goed. Continu bloemen, heerlijke geur, af en toe een mini-citroentje. Verder groeit hij lekker, telkens nieuwe takken en nieuwe bladeren.
Maar de kumquat doet niet zoveel. Hij lijkt niet te groeien, er komen geen bloempjes aan, de binnenste bladeren zijn in de herfst afgevallen en komen niet terug...

Het zijn allebei citrusboompjes en krijgen dezelfde verzorging: met regelmaat water en één keer in de anderhalve à twee week pokon voor citrusbomen, sinds het weer heerlijk warm is staan ze buiten.

Waarom doet de kumquat dan niets meer - al sinds einde zomer vorig jaar - en de citroenboom heel goed? Doe ik iets verkeerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
9.4K

Het beste antwoord

Het is gewoon een lastige plant.
De kweker weet precies hoe hij deze plant moet kweken.
Dus precies in de juiste grond, het goede water en mest.
Zo kan het dat hij een grote plant in een kleine pot kan kweken.

Als eerste moet de plant nu in een aanzienlijk grotere pot met nieuwe goede potgrond.
Regelmatig de juiste hoeveelheid goede, liefst organische mest.
En het liefst regenwater geven.
De plant bij droog warm weer op een schotel plaatsen, bij veel regen van de schotel af.
De juiste overwinterings plaats, dus niet te droog en te warm.
Oppassen met spint, daar is hij heel gevoelig voor, ook voor dopluis.
Vaak is het leidingwater te hard en ontstaat er te veel kalk in de grond.
De plant NOOIT water geven als de grond nog vochtig is!
Dan kunnen de wortels gaan rotten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar verschilt hij zoveel van de citroenboom dan? Want die behandel ik hetzelfde en doet het erg goed. Ik heb hem meteen na de koop in een grote pot gedaan waar hij ruim in staat (de foto is niet de foto van mijn kumquat). Afgelopen week nog even (in de grote pot) de aarde omgeharkt en nieuwe goede potgrond er bijin. Ik geef ook de goede mest en momenteel krijgt hij ook regenwater omdat hij buiten staat, alleen toen ik er nieuwe grond bij had gedaan even goed water gegeven. Hij is ook niet aan het doodgaan, hij doet alleen niets meer...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een citroen is een veel sterker soort, die makkelijker groeit.
Citroen wordt ook altijd gebruikt voor onderstammen, waar ze sinaasappels op enten, van wegen hun krachtige groei.
Een kumquat is veel lastiger.
je doet nu dus iets wat de kweker niet doet.
Mogelijk heeft de overwinterings temperatuur hier invloed op.
Hij moet koud overwinteren tot enkele graden vorst zelfs.
In de meeste woningen is dat tegenwoordig onmogelijk.
Er mag beslist geen kalk in de grond zitten!
Dus hard leiding water is erg slecht voor hem.
Probeer hem nu aan de droge kant te houden, dat prikkelt hem tot het vormen van nieuwe wortels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk. Bedankt voor je antwoord! Ze lijken zo op elkaar dat ik dacht dat het wel ongeveer dezelfde groei zou hebben.
Buiten laten overwinteren had achteraf gekund (zo hard heeft het niet gevroren) maar ik durfde het niet aan omdat de plant in een pot zit, ik was bang dat de vorst de hele pot zou bevriezen. Leek me ook niet echt een succes.