Rosa meigro nurisar wordt slap na het planten. Hoe kan ik deze terug mooi krijgen?

Deze struik was mooi bij het planten. We hebben deze een week geleden in de grond gezet. Nu hangen de bloemen en de knoppen slap. De groene blaadjes zijn nog wel stevig. De plant staat in de zon. Het plantgat was groot en de wortelkluit werd goed in water ondergedompeld. De grond is leemachtig.Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7K

Het beste antwoord

Door het verplanten zijn de wortels verstoord, ze staan nat genoeg, maar ze kunnen het vocht niet genoeg doen transporteren, misschien zijn haarworteltjes beschadigd.
Ik zou zeker geen water geven, het regent nu genoeg, ook geen voeding geven en leemgrond is prima voor rozen.
Geduldig zijn, het komt wel goed. Wel vind ik het raar dat met dit somber weer, dus weinig zon de bloemen en knoppen al slap hangen. Wat je kan doen als het deze week zonniger wordt is de plant met een of ander scherm beschaduwen, totdat hij zich gezet heeft...

Toegevoegd na 11 minuten:
Je kunt ook de bloemen verwijderen, niet allemaal, maar een deel, dan moet de roos daar al geen energie en water naartoe voeren.

Toegevoegd na 1 dag:
Afgelopen week was het ook redelijk winderig, wind kan ook voor uitdroging zorgen en dus mede oorzaak voor slappe bloemknoppen, toch is het een goed teken dat de blaadjes stevig zijn...
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klopt, de grond is nat genoeg, maar er zijn te weinig wortels om dat vocht naar de bloemen te krijgen. afdekken met een wit laken of op een andere manier afschermen als straks de zon weer schijnt, is ook een goede tip. En terugsnoeien helpt nog beter, daar komt de roos snel genoeg weer overheen.
Bij mij zijn er wel eens struiken doodgegaan omdat ik het zonde vond zo'n grote struik terug te snoeien na het verplanten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt aan iedereen die me geruststelde. ik wacht intussen rutig af en hoop dat mijn mooie roos haar schoonheid terugkrijgt.

Andere antwoorden (1)

Planten, vooral grotere, hebben even tijd nodig om te wennen aan de nieuwe plaats. Vooral de bloemen en knoppen hebben veel voedsel nodig, wat ze nu even niet krijgen omdat de wortels als eerste aan de beurt zijn, dus daarom hangen ze slap. Als de bodem genoeg voedingsstoffen bevat (eventueel bijmesten) gaat het wel goedkomen