Opknappen volkstuin, waar te beginnen?

Wij hebben een volkstuin toegewezen gekregen. Eerst zijn we maar begonnen met ruimen.
Nu hebben we een groenten vak 5 bij 6 meter een vaste planten border van 1 bij 6 meter een kas van 2.5 bij 2 een flink stuk gras en een huisje van 3 bij 3.5 dat in slechte staat is. Het groenten vak en de border hebben we zo goed en zo kwaad als dat ging geschoond en gespit.
Maar wat doen we nu....?
Ik ben maar een beginner en ook nog eens nierpatient dus heel veel energie heb ik niet....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat heefr er als laatse op het groente gedeelte gestaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er stond voorzover ik het nog kon zien van alles door elkaar. Rechts voornamelijk bonen en links dingen als bloemkool wortelen spruitjes en bieten. Maar alles was erg doorgeschoten en zo goed is mijn plantkunde niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk allemaal groente van vorig jaar, want het is nu de tijd om groente enz te zaaien.
Groente zijn grotendeels èèn jarige planten. En alles doorelkaar zetten is ook niet zo slim geweest, want koolsoorten bv kunnen heel gemakkelijk kruisen met elkaar.
Alles van de zelfde soort, moet je ver uit elkaar zetten.

Het beste antwoord

ik vind dat je al flink wat werk hebt gedaan. de groentebedden schoongemaakt en gespit, de border nagekeken (die had je nog niet moeten spitten, vind ik. Je kan beter een paar maanden wachten tot alles boven de grond staat zodat je weet wat er voor mooie planten staan)

kijk of je het huisje het eerste jaar meteen wilt vervangen, of je daar het geld voor hebt, of je het gesloopte hout af kan voeren, of dat je het nog een jaartje ermee redt, tot je weet wat voor huisje je wilt en misschien wel op een heel andere plek.

Ik kreeg mijn tuin helemaal leeg opgeleverd, alleen maisplanten en kool en onkruid. Kon zelf inrichten, borders indelen, huisje kiezen enzo.

een border van 6 x 1 meter is prettig. Er kunnen genoeg bloemen en struiken en bolletjes in, en hij is niet te breed dus makkelijk werken.

het groentegedeelte zou ik in bedden verdelen van max 1.20m breed, zodat je er van twee kanten bij kunt. daar kan je houten planken of 30x30 tegels voor gebruiken, maakt niet uit als je er maar overheen kunt lopen.

De vraag wat er vorig jaar aan groente gestaan heeft, is belangrijk, omdat verschillende groentes verschillende behoeftes hebben. Zo vraagt kool veel stikstof, dus die plant je na worteltjes of lupinen (zie op internet bij wisselteelt). dezelfde groente als vorig jaar op dezelfde plek geeft ziektes.

Geniet van je tuin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er komt van alles bij kijken: bemesting, zaden of plantgoed kopen, plant- en zaaischema's, welke groenten en kruiden combineren goed, bestrijding van onkruid en ongedierte, onderhoud van fruitbomen. Op deze pagina vind je de info die wij hierover verzameld hebben en natuurlijk onze eigen ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben een achtertuin, waar ik nooit iets in mag doen, want het is altijd verkeerd. Maar ik herinner me van de schooltuin, dat we eerst lupines moesten zaaien, en die werden dan tijdens de bloei, omgespit, dan krijg je meer...
de grond wordt vruchtbaarder. Dus je zou kunnen beginnen met lupines, en het gras kort houden.
En het huisje een beetje opknappen en dan lekker in de zon voor het huisje gaan zitten. Dan kom je andere volkstuinders tegen die een praatje met je maken, en je stekken aanbieden en veel echte adviezen hebben.
Veel plezier!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De groente die er staan, zijn waarschijnlijk van vorig jaar.
En heeft de vorige eigenaar niet opgeruimt.
De meeste groente zijn èèn jarige planten, dus die kun je gewoon weg doen.

Ik zou voor de zekerheid, gewoon alle groente opruimen, die er nu staan, meschien zitten er ziektes in, die je dan weer over brengt op je nieuwe gewas.
En aangezien toch bijna alle groente èènjarig zijn, heb je er toch niks meer aan.

Siergewassen kun je gewoon laten staan.

De dingen die je nu buiten in de volle grond kunt zaaien.
Zijn onderanderen : uien, spinazie, paksoi, rucola, pluksla, veldsla, wortelen, bosui, doperwten, snijbiet, peterselie, selderie, aardappels.

De meeste kruiden kun je in potjes zaaien en in de cas zetten.

Voor tomaten, meloenen, mais, paprika, pepers, aubergines, andere boonsoorten, komkommer enz, moet je nog wachten tot mei.
En die zaai je dan in mei, in de volle grond in de cas.
Behalve de bonen en mais, kunnen in mei buiten in de volle grond.

Je zou het tuinhuisje een beetje kunnen opknappen.

Op de zakjes zaden staat altijd wanneer en hoe je iets moet zaaien.

Doe het rustig aan, zet een koffiezetapparaat, of een waterkoker in je tuinhuisje, als je daar stroom hebt, kun je lekker even uitrusten met een lekker bakkie, tussendoor.

Heel veel plezier, en succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je volgens mij het beste kunt doen is advies vragen aan mede tuiniers van de volkstuin. Dat zijn vaak de vakmensen die alles weten over wat de samenstelling van de grond is, welke mest erop moet, wat wel aanslaat en wat niet.
Meestal zijn het mensen die al jaren zo'n tuintje hebben en het leuk vinden hun ervaringen te delen met een nieuwkomer.
Zo weten ze vaak ook de goede en/of goedkope adressen waar je de spullen kunt halen. Als ze zaad of stekjes over hebben willen ze je vast wel wat geven enz.
Kortom met de mede tuinmensen een praatje maken want die hebben ervaring.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat leuk! ik heb sinds oktober een volkstuintje en ben ook eerst begonnen met ruimen-spitten enzovoort...Kijk of je het huisje nog iets kunt opknappen,kapot hout vervangen en in de beits zetten het huisje,dan is het al een ander gezicht.Dan kun je op je gemak uitkijken voor een geschikt huisje...Als je wilt gaan zaaien in de tuin,moet je er nu meteen al kalkkorrels op de grond strooien..verder is het nu ook de tijd om stekjes te kweken in je kas..er zijn talloze sites die je kunnen helpen met advies van het hoe en wat....mijn ervaring op het volkstuinencomplex waar ik zit,dat iedereen graag advies geeft...ook tuinbenodigheden kan ik overal wel lenen..b.v. Nu heb ik al een hoop opgescharreld bij kringloopwinkels,daar vindt je voor een prikkie goed en veel tuinmateriaal...Nou,als je net zo enthousiast bent als mij,komt er echt wel wat uit de grond hoor....ik wens je veel plezier en succes met je tuin!