De lijsterbes in mijn tuin neemt nogal wat zonlicht weg. Kan je deze bomen ook op lengte snoeien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
SimonV
10 jaar geleden
Heb je hier wat aan? Snoeien in juni
Heeft u een vrijstaande Lijsterbes en wilt u een mooie stam vormen? Kroon de lijsterbes dan in de zomer op. Zaag de laagste zijtakken eerst weg. Als deze takken dik zijn, raad ik u aan om op ca. 10 cm afstand van de stam te zagen. Zaag eerst een paar centimeter aan de onderzijde van de tak af en zaag de tak daarna pas van bovenaf door. Na het wegzagen van de takken van de Lijsterbes, kunt u de stomp nog wat bij zagen. Houd wel altijd voldoende afstand van de stam. Zo houdt u de kraag van de tak intact. De kraag van de tak is de verdikte basis van de tak, de overgangszone van de stam naar de tak. Behandel de snoeiwonden van de Lijsterbes met een wondafdekmiddel. Snoeien tussen oktober en februari
De zwaardere snoei doen we bij de Lijsterbes in de wintermaanden. En als u de kroon van deze boom wilt verbeteren kunt u dit ook het beste tussen oktober en februari regelmatig doen. Het uitdunnen van de kroon is aan te raden als er dood hout in de kroon komt, waardoor het bladerdek aan de buitenzijde wat dun wordt. Verwijder om uit te dunnen een aantal dikkere takken van de Lijsterbes. Uiteraard gelijkmatig verdeeld over de kroon van de boom. Zaag de betreffende takken eerst aan de onderkant een paar centimeters in. Begin daarna pas aan de bovenkant te zagen. Zo voorkomt u dat de takken uitscheuren. Gebruik bij voorkeur een takkenzaag. Let erop dat u niet te dicht bij de stam van de Lijsterbes snoeit. Behandel de snoeiwonden met een wondafdekmiddel. http://www.bakker-hillegom.nl/artikel/tuinadvies/snoeien-planten-en-onderhoud/snoeien/algemene-snoeitips/snoeien-lijsterbes/

Antwoorden (1)

De lijsterbes is van naturen een lange vrij rechte struik/boom.
Meestal blijven ze redelijk smal.
Zou je ze nu snoeien, bv twee meter er af, dan zal de boom binnen enkele jaren weer die twee meter weer vervangen/ aangroeien.
De boom wordt er niet echt mooier door, maar het gaat wel, ook nu kan je uitstekend bomen snoeien.

Toegevoegd na 1 dag:
Een andere mogelijkheid is de boom afzagen op 1 m. hoog, vandaaruit zal er een nieuwe boom ontstaan, maar dat duurt weer jaren voordat hij net zo hoog is als nu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel, dat helpt me al een eind op weg.