Eikenblad zou veel loog bevatten. Kun je eikenblad gebruiken om je grond minder zuur te maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Het beste antwoord

In eikenblad zit looizuur, als dat bij het verteren vrij komt, wordt de grond juist erg zuur.
Minder zuur maken, dus de PH verhogen, doe je met kalk, bij voorkeur met zeewierkalk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Ook eikenblad zal bij vertering omgezet worden in compost, hetgeen de zuurgraad verhoogt. Om de zuurgraad te verlagen kun je het best kalk-meststof gebruiken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je draait het precies om.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, Eddijst heeft gelijk: een zuurgraad onder de 7 is zuur, bijv 5,2 (pH). Boven de 7 pH is het basisch, dus om een minder zure grond te krijgen moet de pH, de zuurgraad omhoog.
jc54
10 jaar geleden
Klopt helemaal. Jullie hebben gelijk. Dat is inderdaad het verschil tussen zuurgraad en zuurheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is wel een logische fout hoor, door het blad wordt de grond zuurder, dus denk je dan gemakkelijk, zuurder, dus hoger.
De zuurheid wordt uitgedrukt in PH de zuurgraad.
En bij minder zuur, gaat de PH omlaag, denk je dan, maar de waarde gaat dus juist omhoog
Zuurgraad en zuurheid is dus het zelfde.