Welke Australische planten soorten kun je laten groeien in Nederland?

Sinds de afgelopen 3 jaar ben ik weer terug in Nederland na 3 jaar in Sydney Australië te hebben gewoond. Wat me op viel toen ik in Sydney woonde was de mooie omgeving met de natuurlijke haven en de glooiende heuvels. Wat me ook op viel was de rijkheid aan biodiversiteit van planten die daar voorkwamen in de bossen rondom en in de stad. Sinds dat ik weer terug ben heb ik een tuin willen maken vol met verschillende Australische planten. Het enige probleem is dat ik er niet echt veel verstand van heb en ook niet weet welke soorten in het Nederlandse klimaat kunnen groeien. Ik heb al wat opgezocht en kwam er achter dat sommige Eucalyptus soorten het goed deden in Nederland. Het enige is dat ik eigenlijk meer verschillende soorten van verschillend families, bijvoorbeeld Banksia's of Acacia's in mijn tuin zou willen hebben en vroeg me ook af of jullie mij hier mee zouden kunnen helpen alsjeblieft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Het beste antwoord

Lastige vraag om te beantwoorden.
Er zijn onvoorstelbaar veel soorten planten in Australië.
Voor een deel, vooral in tuinen, komen ze uit Europa vandaan, vooral Nederland en natuurlijk zijn deze hier winterhard.
Maar ook bij al die soorten inheemse planten, zijn er veel planten bij, die hier redelijk tot goed winterhard zijn.
Maar in Australië zelf, is het belangrijk te weten waar deze plantensoorten van naturen thuis horen.
In het hoge noorden is het tropisch, in het verre zuiden, zijn er gebieden waar het in de winter vriest en hoe hoger de bergen in, hoe meer winterhard deze planten zijn.
Dan is het van belang waar je woont in Nederland, direct langs de kust is het milder dan in het noord-oosten.
Kleigrond ,veen of droge zandgrond.
En heel erg belangrijk is een natte grond of juist een droge beschutte plaats tegen het huis op het zuiden.
Pas als je de juiste botanische naam hebt, kan je gericht gaan zoeken op internet, wat betreft de winterhardheid.
Zelf heb ik enkele jaren in Brisbane en Melbourne gewoond en zie steeds vaker soorten van daar, vooral uit het zuiden, hier op een tuincentrum te koop staan.
En wat blijkt, dat veel soorten waarvan men dacht dat ze niet winterhard waren, het hier op bepaalde plaatsen toch de winter overleven, maar dan moeten ze in de winter niet nat staan, maar juist erg droog.
Zo staat hier al jaren lang een bottlebruss in ons dorp te groeien en overleefde vorig jaar - 15 graden en zo zullen er nog veel meer soorten zijn.
Ga er maar van uit, dat veel planten b.v. uit Victoria, hier redelijk tot goed winterhard zijn.
Maar het blijft voor veel soorten uitproberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de informatie en tips. Ik heb het in behandeling genomen en kwam er bijvoorbeeld achter dat de soort ''Banksia Marginata'' goed tegen vorst kan en het uitstekend doet in ons klimaat. Ook soorten van de familie ''Grevillea'' kunnen goed tegen vorst had ik gelezen.
Ik woon op de Veluwe en daarom zal waarschijnlijk de overheersende grondsoort zand zijn. Gelukkig groeien veel Australische planten soorten ook op zandgronden, dus dat is weer een meevaller.
Nu is alleen de vraag of u een goede site of tuincentrum weet of kent waar ze een groot assortiment aan Australische planten hebben en verkopen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord en advies dus een + Ed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
victoramigo94, er zijn tegenwoordig wel zaken die planten verkopen uit het Middellandse zee gebied, daar zitten nog wel eens soorten tussen die ook in Australië groeien, het wordt dus zoeken voor je op internet, ik zou het niet weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je vlindertje!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het heeft me geholpen meer te weten te komen over welke soorten Australische planten ik zou moeten laten groeien in mijn tuin.