Onze vlierstruik krijgt nauwelijks bloesem. En veel bladeren zien er verschroeid uit. Wat kan de oorzaak zijn?

Vooral de bladeren aan de bovenkant zien er erg slecht uit. Aan de onderkant valt het mee. Dit is al een paar jaar zo. In de zomer zit hij meestal wel vol goed blad. Maar geen bloemen of besjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

Bijna zeker heb je windschade aan de bladeren.
Als in het hele vroege voorjaar de vlier al gaat uitlopen, is het nieuwe blad nog heel kwetsbaar.
Omdat op dat moment de rest van de meeste bomen en struiken nog kaal zijn, is er weinig beschutting tegen de wind.
Reeds bij een windkracht 6 komen er kreukels in de bladeren die wat later bruin verkleuren.
Ook dit voorjaar zijn er een aantal dagen erg veel wind geweest, zelfs storm, en juist de bovenste bladeren vangen de meeste wind.
Geen bloemen begrijp ik niet erg, mogelijk snoei je de vlier, dan blijft hij maar nieuwe takken vormen, dus geen bloemen.
De bloemknoppen moeten er nu al in zitten ( klein)
Ook moet een vlier toch wel meters hoog zijn, voordat de bloei begint.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik snoei inderdaad, ik zal dat dit jaar achterwege laten en opletten of dat volgend jaar heeft geholpen.

Andere antwoorden (1)

Ik zou em zelf wat meer water geven.. En misschien staat ie wel verkeerd geplaatst en verschroeien de bladeren van de kou.