Hoe kan ik voorkomen dat gras weer terug komt?

Ik wil mijn achtertuin helemaal laten betegelen (moet eind mei gebeuren) en ben dus bezig met het afsteken van al het gras (ca. 40m2). Inmiddels heb ik zo'n 3 kwart gedaan maar zie nu dat op de plek waar ik begonnen ben (ca. 3 weken geleden) nieuwe grassprietjes en onkruid de grond uitkomt. Het is loodzwaar werk en ben natuurlijk niet blij dat ik weer nieuw groen zie.
Is er een manier waarmee ik kan zorgen dat er niks opnieuw gaat groeien, of moet ik iedere keer alles opnieuw omspitten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.5K

Het beste antwoord

Een normaal gazon bestaat uit grassoorten die geen ondergrondse uitlopers maken, zoals kweekgras.
Dus als de zoden er af zijn, is ook alle gras weg.
Echter de tuingrond zit vol met duizenden onkruid en graszaadjes
Maar je gaat tegelen, dus moet er een flinke laag zand over de grond.
Daar zit geen onkruidzaden in.
Op het zand kan je de tegels gaan leggen.
Worteldoek er onder heeft geen enkele zin.
Want er komt toch wel nieuw onkruid in de voegen van de tegels.
Zaadjes die met de wind mee komen zoals paardenbloemen, zullen snel kiemen in die voegen.
Het onkruid komt dus niet van onder uit de grond, maar van boven met de wind mee.
Maar niet erg neem 1 l. schoonmaakazijn en twee l. water, broes dat over het onkruid en het is de zelfde dag nog dood.
Ook prima tegen groene aanslag op de tegels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is sowieso verstandig, om worteldoek te gaan leggen, voordat je gaat betegelen. Het worteldoek komt onder de tegels te liggen en voorkomt dat er onkruid tussen de tegels door komt.

Als u direct nadat u de graszoden hebt afgestoken het worteldoek op de grond legt, dan voorkomt u meteen dat er weer nieuw groen gaat groeien. Het worteldoek voorkomt namelijk dat er zonlicht op de grond komt. Zoals we allemaal weten groeit het groen niet zonder zonlicht.

Zodra u helemaal klaar bent met steken verwijderd u het doek tijdelijk. Egaliseert de grond en stort wit zand. Daarna worteldoek weer neerleggen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat dit ook op als ik eventueel zou besluiten om dit voormalig stuk groen te bedekken met kunstgras?
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
ook bij kunstgras heb je na het leggen naden. hier kan, als je geen worteldoek plaats, weer onkruid tussendoor komen. ook bij kunstgras zou ik worteldoek plaatsen.
de beste manier is volgens mij zwart landbouwplastic over de grond leggen.zonder licht wil er namelijk niets meer groeien onder plastic.deze methode word ook wel toegepast bij groentetuinen die tijdelijk niet verhuurd worden.