Op basis van de te bereiken hoogte van 12-16 m, zou deze palm een respectabele
leeftijd kunnen halen. Ik heb geen data gevonden over zeer oude exemplaren.
Wel zijn daarbij een aantal interessante feiten tevoorschijn gekomen.
Trachycarpus fortunei (vernoemd naar de beschrijvende botanicus Robert
Fortune 1812-1880) werd in 1830 door Philipp Franz von Siebold in Europa
geïntroduceerd. Vanuit de Leidse Hortus werd de palm vervolgens verspreid over
diverse botanische tuinen. In 1836 werd hij in Kew Gardens aangeplant en deze
had in 1860 al een hoogte van 8 m. In Frankrijk volgde aanplant in 1853 in
Jardin des Plantes en van 12 exemplaren in het Bois de Boulogne. Tijdens de
winter van 1860-61 vroor het daar meerdere dagen 16 graden en alle palmen
verloren hun blad. De meesten herstelden behalve het exemplaar in de Jardin.
De palm van 8 m in Kew zal toen omstreeks 25 jaar zijn geweest. Het lijkt me
althans onwaarschijnlijk dat er in aanvang al grotere exemplaren beschikbaar
waren. De eerste introductie betrof hoogstvermoedelijk zaailingen.
Trachycarpus zal wellicht 50 jaar of meer kunnen halen als zich op de
standplaats geen extreme winteromstandigheden voordoen.
Een interessant detail bij Trachycarpus is dat de afgestorven bladeren niet
afvallen vergelijkbaar met Washingtonia. Onlangs liet ik hier een foto zien
van zo’n exemplaar met een flinke ‘skirt’ (zie onder bescherming weggehaald
Draco 14-01).

Trachycarpus wagnerianus wordt door sommigen als een variant van fortunei
beschouwd. Een van argumenten daarvoor is dat van de wagnerianus zaden circa
de helft de habitus van een fortunei ontwikkeld.
Tenslotte nog een voorbeeld van hoe al in de negentiende eeuw Nederland een
belangrijke handelsrol vervulde bij de in en export van exotische planten.
Vooral palmen kwamen in die periode enorm in trek, omdat de huizen beter
verwarmd werden en daardoor de varens als kamerplanten minder geschikt werden
en hun populariteit verloren.
Bron: Des Palmiers Ornementaux pour les climats tempérés, van Daniel
Jacquemin, onder auspiciën van de Association “Fous des Palmiers” uitgegeven
door Editions Champflour in 1999.

In Rome staat een Trachycarpus takil die ca. 120 j oud is, ze kunnen dus
behoorlijk oud worden. maar ik denk niet zo oud als bijv. een Jubaea
chilensies (oudste nog levend exemplaar is schat men een goeie 1200 j oud).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank voor het antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel graag gedaan! :)