Kan ik mijn moestuin bemesten met bosgrond?

Ik ben bezig met een moestuin. Ik composteer mijn groenafval, maar in mijn eentje produceer ik daar niet zoveel van.
Kan ik mijn tuin in eerste instantie bemesten met een hoeveelheid bosgrond?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
7.9K

Het beste antwoord

Bosgrond bestaat uit restanten van bladeren, takjes, zaden enz.
Het is dus een organische stof.
Uitstekend geschikt om de grond er mee te verbeteren.
Hierdoor zal de grond meer vocht vast houden.
Komen er meer bodeminsecten en wormen.
Het is in staat voedingsstoffen vast te houden.
Maar om de grond er mee te bemesten zal niet lukken, er zitten namelijk vrijwel geen voedingsstoffen in.
In compost van groenafval, zit meer, dan moet je er wel heel veel van gebruiken.
Voor een juiste bemesting, strooi dan zeewierkalk.
En een goede organische mest zoals Culterra.
Dit in combinatie met compost en bosgrond zal je een rijke oogst geven.
leuke foto!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kan wel, maar behalve dat het op de meeste plaatsen niet is toegestaan om bosgrond af te graven, weet je ook niet wat voor onkruid e.d. je meeneemt naar je moestuintje.
Bij veel milieustraten is ook een compost-straat waar elk voorjaar één dag gratis compost af te halen is.
10 jaar geleden
Ik zou in ieder geval geen bosgrond gebruiken want bosgrond is heel zure grond en het bevorderd de groei van groenteplanten in ieder geval niet. Het is veel beter om kunstmest te strooien samen met korrelkalk. As je toch wilt composteren kun je beter het eerste jaar alles uit de keuken en afval van het eten composteren samen in het najaar met afgevallen blad en veel stro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bosgrond is, in tegenstelling tot wat je misschien zou denken, helemaal niet voedselijk. Bomen produceren 'zuur strooisel'.
Wat je wil voor je moestuintje is juist méér mest en minder zuur. Als je geen kunstmest wilt gebruiken, kun je bemesten met koemestkorrel. Die haal je bij de Welkoop of de Boerenbont. Daarnaast wat extra kalk strooien om de grond minder zuur te maken.