waarom bevriezen planten niet als ze bedekt zijn met een laag sneeuw?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
5.3K
Amadea
10 jaar geleden
Dat zal om dezelfde reden zijn als dat de Inuits traditioneel in iglo's woonden. Vermoedelijk heeft sneeuw een isolerende werking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt +1

Antwoorden (4)

De planten die uberhaupt de winter kunnen overleven, zonder dus verwelkt te gaan, en de bovenkant helemaal verdwenen, zijn speciaal daarop aangepast om de kou aan te kunnen.

De andere planten keren terug in de lente, zolang de wortel intact blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De wind heeft poriën waar lucht inzit. De sneeuw bevat water. Ook komt er licht door de sneeuw heen. Dit is wat een plant nodig heeft om te overleven.
De planten hebben een vetlaag, waar lucht tussen zit, dit isoleert, waardoor de plant niet bevriest. De bladeren zijn bedekt met koude lucht, terwijl de wortels onder de grond bedekt zijn met warme lucht. De wortels halen water en voedingsstoffen uit de grond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 De lucht die tussen de sneeuw kristalletjes zit, werkt isolerend.
Hierdoor is het voor een plant onder de sneeuw, veel minder koud dan zonder sneeuw.
2 Ook voorkomt de sneeuw, dat de planten in de wind staan.
Planten die zonder sneeuw in de wind staan, bij strenge vorst, vriezen droog.
Het vocht vriest er uit, gek genoeg noemen we dat bevriezen, maar is eigenlijk droog vriezen
3 Nog een voordeel van een laagje sneeuw, door de isolatie van deze sneeuw, bevriest ook de grond vrijwel niet, hierdoor kunnen planten ook bij vorst nog voldoende vocht uit de grond opnemen en vriezen deze planten niet droog
4 Als laatste staan planten onder de sneeuw, niet in direct zonlicht.
Bij planten die in de zon staan, kunnen ondanks de vorst een sapstroom hebben en juist die kan in de nacht weer bevriezen.
5 Bij vriezend weer, koelt de grond van boven af, maar diep in de grond is het ver boven nul en die 'warmte' verwarmt de bovenkant van de grond.
Bij sneeuw, heeft dat grote invloed op de planten, zonder sneeuw gaat de vorst veel dieper de grond in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Als dat geen mooi antwoord is :)
Z512099
10 jaar geleden
Niet te verbeteren. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank!
Eerst en vooral werkt sneeuw en ijs isolerend Bekijk maar wanneer de bloezems van de fruitbomen open staan en het begint te vriezen. Dan zal men de bloezems besproeien met water zodat de bloezems , omhuld worden met ijs. Het lijkt onlogisch maar zo gebeurd het.
Daarbij trekken sommige planten al het water weg uit de plant. Andere hebben een soort van antivries. Andere hebben dan weer een laagje was over de pladeren, zoals bv de dennenboom. Een reden waarom die zo hard brand.
Dus eigenlijk is de sneeuw een extraatje om de plant te beschermen.
Robby BB