Waarom overleeft mijn sleutelbloem (primula vulgaris) het telkens niet?

Alle bloemen blijven in leven, behalve de primula. Hij staat binnen, niet in direct licht op een temperatuur van 18-20 graden en hij krijgt elke week een beetje water. Als 'ie binnen staat verpietert hij meteen, maar als ik 'm buiten zet leeft 'ie meteen weer op. Wat doe ik fout? Volgens mij kan de plant ook binnen staan namelijk..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.8K
Rieneke1
10 jaar geleden
Tussen 0 en 13 graden vindt hij fijner. niet laten uitdrogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de tuin houden ze van schaduw en vochtig. Je kamer is te warm en te droog. Overigens is de primula die je nu overal kan kopen de primula acaulis, niet de vulgaris.

Antwoorden (2)

Primula’s moeten liefst vrij koel staan en hebben een hekel aan fel zonlicht. Zet ze dus niet op een vensterbank op het zuiden of u moet rond het middaguur tegen de felste zon schermen. Ze houden nu (in de winter) wel van een lichte standplaats, maar iets schaduw mag ook. Zorg dat de potgrond bij de planten gelijkmatig vochtig blijft. Dus regelmatig water geven, maar uitdruipend gietwater niet op de schotel of in de sierpot laten staan. Giet dat 10 minuten na het water geven af. Niet op de bloemen spuiten, dan kunnen ze smetten. Giet lauw warm water op de potgrond. Teveel kalk in het water kan gele bladeren veroorzaken, dit voorkom je door water te koken, dit in je gieter te doen en dat een nachtje laten staan.

Wat jij verkeerd doet kan ik zo niet zeggen, maar dat kom je hier vast tegen, misschien staan ze nu te donker, succes met je primula's vulgaris.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De temperatuur is de boosdoener, 18 - 20 graden is te warm, met koel bedoelt men eerder 14 - 16 graden, of nog frisser, het is daarom dat ze buiten opfleuren, buiten is het 6 - 10 graden ...

Toegevoegd na 3 minuten:
Omdat Primula vulgaris zo koel wordt geteeld, stelt dat potplantje zich tevreden met een koele, lichte plaats in de huiskamer, waar het in de donkere wintertijd voor wat kleur zorgt. Om lang plezier te beleven aan een bloeiende plant moet je voor de Primula een frisse plaats zoeken zo ver mogelijk verwijderd van de centrale verwarming, in de buurt van een lichte venster.
Gieten moet met zorg gebeuren want Primula’s verdragen moeilijk wateroverlast en evenmin droogte. Dagelijks met de vinger even testen of de potgrond nog vochtig is blijkt de beste raad te zijn bij het gieten. Het onnodige bevochtigen van de bladeren en bloemen moet worden vermeden. Liefst geef je dus best water via een schoteltje onder de pot.

Uitgebloeide bloemen worden liefst tijdig verwijderd, zodat de plant geen energie verspilt aan zaadvorming, maar integendeel de jonge, pas gevormde bloemknoppen nog tot ontwikkeling kan brengen. Op die manier kan je de bloeiperiode van jouw Primula aardig verlengen. Om de vorming van veel nieuwe bloemknoppen in de hand te werken, kan je elke 10 dagen wat vloeibare meststof aan het gietwater toevoegen. Dat is zowat het geheim om maximaal te profiteren van een rijk bloeiende Primula op je vensterbank.
Z512099